Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen kräver ändrade P-regler i Stockholm

Barnhusbron – en av få bussparkeringar i Stockholms innerstad, men numera avgiftsbelagd. Sveriges Bussföretag protesterar m ot Stockholms nya parkeringsregler för bussar. Foto: Ulo Maasing.

Barnhusbron – en av få bussparkeringar i Stockholms innerstad, men numera avgiftsbelagd. Sveriges Bussföretag protesterar m ot Stockholms nya parkeringsregler för bussar. Foto: Ulo Maasing.

De nya parkeringsregler som infördes i Stockholm den 1 september medför stora, negativa konsekvenser för såväl turismen som för bussföretagen. Därför måste reglerna ändras. Det kravet framförs av branschorganisationen Sveriges Bussföretag i ett brev till Trafikkontoret i Stockholm.

Det är två förändringar för bussparkering som bussföretagen reagerar på.

Den ena är avskaffandet den regel som har funnits sedan 1978 och som har inneburit att tunga fordon samt taxi får parkera 30 minuter under vardagar mellan kl.06.00 och 18.00 där det är parkeringsförbud. Den regeln har nu tagits bort.

– Eftersom det finns ytterst få bussparkeringar i Stockholm har regeln varit av avgörande betydelse för bussbranschen och turismen. Utvecklingen har under lång tid (senaste 10 åren) också varit den att antalet bussparkeringar blivit färre och färre för varje år, skriver Sveriges Bussföretag.

Man framhåller också att avskaffandet av 30-minutersregeln innebär att bussförarna får det mer besvärligt att följa kör- och vilotidsreglerna genom att de får svårare att parkera i stan för att ha rast.

– Istället tvingas förarna i ökad utsträckning köra ut ur stan för att hitta en plats att ställa bussen. Det medför ökad stress för föraren, onödiga körningar och miljöbelastning samt tidsspillan, skriver bussföretagen i brevet till Stockholms stad.

Organisationen reagerar också på att även de p-platser som finns och som är reserverade för bussar har avgiftsbelagts. Därmed är Stockholm den enda staden i landet som har avgifter på bussparkeringar.

– Det innebär ett ökat krångel för bussförarna och en ogästvänlighet. Bussföraren ska förutom tänka på sin turistgrupp och ge den bästa möjliga service numera även tänka på att betala parkeringsavgifter. Det kan verka vara ett trivialt bekymmer, men det är det inte. För förarna blir det en ny administrativ uppgift att hantera som ökar stressen och minskar tiden att ägna sig åt sina kunder, turisterna, skriver Sveriges Bussföretag.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)