Fler reser och resenärerna är nöjdare. Det är resultatet av det första trafikkontrakt i Västra Götaland som upphandlades enligt den så kallade Västtrafikmodellen, busstrafiken i Trollhättan och Vänersborg. Hittills i år har bussresandet med Västtrafik ökat med drygt sju procent i stadstrafiken jämfört med förra året och kundnöjdheten ligger fortsatt på höga nivåer.
Genom Västtrafikmodellen flyttas en stor del av det operativa ansvaret
från Västtrafik till trafikföretagen och andra partner, alltså till dem som är närmast kunden.
I december 2012 startade bussoperatören Nobina avtalet för stadsbusstrafiken i Trollhättan och Vänersborg. Det var det första avtalet enligt den så kallade Västtrafikmodellen.
De största drivkrafterna i den avtalsmodellen är ökat resande och ökad kundnöjdhet, vilket också visar sig i resultaten. Mellan 2013 och 2015 har resandet i området ökat med sex procent och från 2010 till 2015 har kundnöjdheten ökat med tolv procent. Bidragande orsaker till den stora ökningen av bussresenärer är nya trafiklösningar som gynnar och passar fler människor.
– Vi kan konstatera att Västtrafikmodellen verkligen leder till kundnytta, eftersom både resandet och kundnöjdheten har ökat kraftigt i Vänersborg och Trollhättan sedan avtalet startade, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.
Med Västtrafikmodellen läggs mer ansvar på leverantören än tidigare när det gäller trafikplanering och lokal marknadsföring. Dessutom arbetar parterna mot gemensamma mål för att utveckla både resandet och kundnöjdheten.
När avtalet för Trollhättan och Vänersborg startade genomförde Nobina en så kallad insiktsutbildning för alla sina medarbetare, för att presentera nyheterna och drivkrafterna i avtalet samt att belysa att allas insats har betydelse för kundens upplevelse. Den här typen av utbildningar genomförs löpande.
– Vi har en långsiktig planering för produktutveckling och marknadsföring och arbetar ständigt med att lära oss mer om kunden och vad som driver resandet. Vårt och Västtrafiks gemensamma mål är att vi ska öka resandet i det här området med ca 10 % från 2015 till 2018. Att ge våra medarbetare bästa möjliga förutsättningar att göra sitt jobb så bra som möjligt är en strategi vi jobbar aktivt med. Vi tror att grunden för en god kundnöjdhet ligger i att engagera våra medarbetare, säger Jörgen Bergström, trafikchef i område Vänersborg.
Västtrafikmodellen tas upp på ett av seminarierna på Persontrafik 2016 den här veckan, närmare bestämt på onsdagen mellan klockan 15.30 och 16.oo.
Lämna ett svar