Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Infrastrukturministern om regeringens framtidsvisioner

Frågade infrastrukturminister Anna Johansson(S) gjorde fr v Björn Westerberg, Tågoperatörerna. Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, Peter Haglund, SKL, Helena Leufstadius, Svensk Kollektivtrafik och Claudio Skubla, Svenska Taxiförbundet. Foto: Paula Isaksson.

Frågade infrastrukturminister Anna Johansson(S) gjorde fr v Björn Westerberg, Tågoperatörerna. Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, Peter Haglund, SKL, Helena Leufstadius, Svensk Kollektivtrafik och Claudio Skubla, Svenska Taxiförbundet. Foto: Paula Isaksson.

Mycket pengar till tåg men också en del satsningar på busstrafik fanns med när Sveriges infrastrukturminister presenterade vad regeringen vill med infrastrukturen i framtiden.

Av Paula Isaksson

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) var inbjuden till Persontrafik i Göteborg för att inför hundratals åhörare dela med sig av sina framtidsvisioner, eller som hon själv uttryckte det, redovisa vad regeringen avser att göra när det gäller landets infrastrukturutveckling.

Svarade och talade om regeringens framtidsvisioner gjorde Anna Johansson(S). Foto: Paula Isaksson.

Svarade och talade om regeringens framtidsvisioner gjorde Anna Johansson(S). Foto: Paula Isaksson.

För ungefär en vecka sedan lämnade regeringen sin infrastrukturproposition till riksdagen som ska ligga till grund för planperioden 2018-2029.

– Vi har ända sedan före valet 2014 sagt att vi vill ha högre ambitioner för Sverige och att vi ska investera i det som bygger Sverige starkt. Därför avsätter regeringen drygt 100 miljarder kronor mer till infrastruktur jämfört med nuvarande planperiod, sa Anna Johansson och fortsatte:

– Vi har tagit vår utgångspunkt i ett antal samhällsutmaningar som jag tror att vi behöver möta med just infrastruktur. Parallellt med att vi planerar nya bostadsområden måste vi planera för infrastruktur och vi måste också vårda den jord vi har. Transportsektorn behöver lämna fossilberoendet bakom sig och ta klivet in i nästa fas som handlar om alternativa drivmedel, elektrifiering men också effektivare transporter.

Enligt Anna Johansson kommer mycket av de framtida pengarna att gå till underhåll av befintlig järnväg och satsningar på höghastighetsbanor. Samtidigt försäkrar hon att även kollektivtrafik på väg ska få en släng av sleven.

– Vi vet att den största andelen av kollektivtrafiken sker på väg och där tror jag att det finns stora förutsättningar, inte minst på landsbygd, att utnyttja digitaliseringen. Därför skriver vi också en hel del i propositionen om ny teknik, med den nya tekniken som verktyg kan vi skapa effektivare och mer samhällsnyttiga transportsystem.

I den efterföljande debatten med representanter för branschen tog Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, upp kör- och vilotidsreglerna och påpekade för Anna Johansson att de hindrar bussföretagen från att utföra sin trafik.

– Det är jätteviktigt att vi har kör- och vilotider, det handlar både om trafiksäkerhet och att skapa sunda konkurrensvillkor mellan EU-länder. Transportstyrelsen tittar just nu på tillämpningen av regelverket och personligen tycker jag att det vore bra om vi kunde hitta ett system med verklighetsanpassade sanktionsåtgärder där vi kan klämma åt dem som bör klämmas åt och skapa förutsättningar för andra att utföra sin trafik, svarade Anna Johansson.

Anna Grönlund undrade också hur branschen och regeringen kan lyfta satsningar som har betydelse för att busstrafiken ska kunna rulla och få en framkomlighet och effektivitet, så att fler väljer att åka med den. Infrastrukturministern svarade med att det kommer behövas en bredd av åtgärder men att det bland annat handlar om att optimera befintlig infrastruktur.

– Med det menar jag att man till exempel bygger om gator till busskörfält, så kallade trimningsåtgärder, och det måste man göra mer av. På det sättet kan man åstadkomma högre kapacitet utan omfattande nyinvesteringar. Det ligger också på kommunal nivå att se hur man kan anpassa de kommunala trafikstråken för en ökad framkomlighet.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)