Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skåne: Varje resenär får sin egen zon

I Skåne ska varje resenär få sin egen zon. Foto: Ulo Maasing.

I Skåne ska varje resenär få sin egen zon. Foto: Ulo Maasing.

Politikerna i Region Skånes kollektivtrafiknämnd beslutade på måndagen att gå vidare med den föreslagna nya prismodellen i Skåne. Den innebär bland annat ett nytt biljettsystem och en ny app med en förenklad zonstruktur där varje resenär får sin egen, personliga zon. Dagens zonsystem som baseras på linjerna försvinner och resenären bestämmer själv vilka delar av Skåne som hans eller hennes personliga cirkel omfattar.

Modellen bygger på den teknikutveckling som sker i Region Skånes prioriterade projekt om nya betalsystem i kollektivtrafiken. Den nya prismodellen bygger också på önskemål som Skånetrafiken har tagit emot om  ett mycket enklare och mer lättförståeligt biljettsystem.

– Den nya modellen innehåller många nytänkande lösningar som ska underlätta för våra resenärer. Det har varit viktigt att bygga ett system som är lätt att förstå och använda. Det kommer också att komma alternativa lösningar för de resenärer som inte vill använda mobiltelefonen som betalsätt, det kommer att lanseras under den övergångsperiod som varar till och med 2019, säger Stefan Svalö (S), kollektivtrafiknämndens ordförande.

Personliga zoner ska ersätta dagens linjebaserade zonsystem och kunden kommer själv att kunna bestämma vilka delar av Skåne som kundens personliga cirkel ska innefatta. Justeringar i zonerna har gjorts för de kommuner som har stora geografiska avstånd.

Det kommer också att finnas en tillsammansbiljett som ger 25 % rabatt på ordinarie pris där det inte finns någon övre gräns för hur många eller vem som reser tillsammans.

– Vi har nu etablerat grunderna för ett enklare och mer lättöverskådligt biljettsystem. Vi har nu tre år på oss att anpassa det fortlöpande utifrån delregionala analyser, så att införandet av det nya systemet inte får stora negativa effekter för särskilda delar av Skåne, säger Cristina Glad (L), andra vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Efter att ha genomfört tre kommundialoger för att få in synpunkter på det nya systemet har modellen justerats så att det kommer att finnas periodkort för stadsresor för småstad som kostar 400 kronor och periodkort för stor stad som kostar 500 kronor.

Det nuvarande betalsystemet Jojo kommer att finnas kvar, parallellt med det nya till och med 2019.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)