I ett nytt hållbarhetsprogram sätter Region Jönköpings län allt högre mål när det gäller kollektivtrafikens användning av förnyelsebara bränslen. Men helheten dras ner av tågtrafiken som till stor del körs på diesel.
Regionens nya program för hållbar utveckling ersätter det tidigare miljöprogrammet och ska gälla åren 2017 – 2020. Ett betydande inslag i programmet är en omställning av drivmedelsanvändningen i länstrafikens verksamhet.
Målet för 2020 är att 90 procent av stadsbussarna och 80 procent av regionbussarna ska köras med förnyelsebara drivmedel. För tågtrafiken är målet blygsamma 60 procent.
– Det som känns svårast att uppnå är målet inom tågtrafiken så länge inte banorna är elektrifierade. Nu tvingas vi köra med dieseltåg och det är inte långsiktigt hållbart, säger regionrådet Rune Backlund(C) till Jönköpings-Posten.
Vägen till målen för busstrafiken går via en ökad användning av biodiesel. Idag körs 240 av de bussar som går i trafik för länstrafiken med diesel men där ska en omläggning till biodiesel ske. Tätortstrafiken i Jönköping körs av Keolis och går till stora delar på biodiesel, förutom 32 bussar som körs på biogas.
Värnamo ska få elhybridbussar.
Lämna ett svar