Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Biltillverkare tar upp konkurrens med bussen

Till SL-buss förklädd Citroën. Foto: Citroën.

Till SL-buss förklädd Citroën. Foto: Citroën.

Den franska biltillverkaren Citroën tar den här veckan upp konkurrensen om busspassagerare i Stockholm. Man gör det som ett PR-jippo för en av sina bilmodeller. Som argument använder man de låga reshastigheterna för Stockholms innerstadsbussar. I rusningstid är nämligen snitthastigheten för innerstadsbussarna på många håll nere i tio kilometer i timmen.

”Ju fler personer i bilen (eller bussen) desto bättre för miljön, är knappast en nyhet för någon. Men att lokaltrafiken i Stockholm stundtals tvingar människor att ensamma sätta sig i bilen för att komma till jobbet är en nyhet för desto fler”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Den här veckan erbjuder man därför resenärer på två busslinjer i Stockholm vad man kallar ”ett samåkningsalternativ”.

I bilar som till utseendet liknar SL-bussar kör man i rusningstrafiken längs busslinjerna 67 och 73 i Stockholm för att erbjuda hugade resenärer gratis skjuts och för att ”hjälpa så många människor som möjligt att ta sig till och från jobbet. Allt för att visa vad bilen klarar och för att belysa de många fördelar som samåkning innebär.”

– Vi vill förenkla för folk genom att slå ett slag för bränslesnål och bekväm samåkning”, säger Fanny Lindquist, PR- och Informationsansvarig på Citroën.

Den som vill åka med behöver bara ställa sig vid någon av 67:ans eller 73:ans hållplatser.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)