Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fossilfritt målet när Skellefteå Buss förnyas

Andreas Olofsson, vd, SkellefteåBuss. Foto: Skellefteå Buss.

Andreas Olofsson, vd, SkellefteåBuss. Foto: Skellefteå Buss.

Skellefteås kommunägda bussföretag, Skellefteå Buss, siktar på att inom fem år ha en  helt fossilfri fordonsflotta. 2018 ska de första elbussarna, minst fem, sättas i trafik. Redan nu förnyas fordonsflottan med åtta biogasbussar.

– Vi vill bidra en hållbar utveckling i  Skellefteå och har ambitionen att få alla att åka buss en gång mer i veckan jämfört med idag, säger Andreas Olofsson, vd på Skellefteå buss.

Under hösten har Skellefteå buss gjort ett varumärkesarbete där företaget har förtydligat vilken roll de vill spela i Skellefteås utveckling. Ledorden är ”tänk om” och handlar om att bygga en hållbar framtid genom mer omtanke om varandra, samhället och miljön.

– Vi vill få fler att tänka om kring sina resvanor och välja kollektivtrafiken oftare, men även stimulera idéer och visioner om hur vi som serviceföretag kan fortsätta förnya oss och driva utvecklingen framåt, säger Andreas Olofsson.

Fordonsflottan förnyas nu med åtta biogasbussar i den högsta miljöklassen, Euro 6. I och med detta blir alla ordinarie stadsbussar också tillgänglighetsanpassade med lägre insteg. Komforten är också högre i de nya bussarna, både inne i kupén och utåt, då bussen är tystare. Totalt går nu 31 biogasbussar i trafik.

Skellefteå buss kommer inom de närmaste åren att göra ytterligare uppgraderingar av fordonsflottan, som idag omfattar 130 fordon. 2018 investeras det i ytterligare tio nya bussar för stadstrafik. Minst fem av dem blir renodlade elbussar.

– De är dyrare än gasbussar i inköp men driftkostnaden är avsevärt lägre och bullernivåerna minskar dramatiskt. Förhoppningen är att vi ännu tidigare än 2021 har bussar som är helt fossilfria och bara drivs av biodiesel, biogas eller el. Ambitionsnivån är hög och vi kommer att få anledning att återkomma till fler spännande framtidssatsningar, säger Andreas Olofsson.

Besökarna på Persontrafikmässan i Göteborgkunde nyligen få se Skellefteå Buss nya design. Foto: Ulo Maasing.

Besökarna på Persontrafikmässan i Göteborgkunde nyligen få se Skellefteå Buss nya design. Foto: Ulo Maasing.

I sitt förnyelsearbete har Skellefteå buss även fått en ny visuell identitet.

–  Vårt visuella uttryck hade blivit förlegat, det tror jag de flesta Skellefteåbor håller med om. Nu vill vi visa att vi ska vara med och skapa nya mönster i det stora och det lilla, och att vi ser omtanke som en metod för det. Den nya visuella identiteten bygger på just mönster och på varma färger som symboliserar det vi tror på. Vi hoppas också att våra nya bussar bidrar till en trevligare och modernare stadsbild, säger Andreas Olofsson.

Företaget justerar även sitt namn från Skelleftebuss till Skellefteå buss, för att fokusera ännu mer på platsen och stödja Skellefteå kommuns strävan att växa till 80 000 invånare. Ett stort internt arbete har påbörjats med alla Skellefteå buss medarbetare och Skellefteåborna kommer att få uppleva det förnyade varumärket på olika sätt i en lanseringskampanj under november.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)