Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Unik nyhet från Solaris: trådbuss med bränslecell

En Solaris Trollino ledbuss i Riga. Solaris ska leverera trådledbussar med bränslecellsdrivna räckviddsförlängare till staden. Foto: Solaris.

En Solaris Trollino ledbuss i Riga. Solaris ska leverera trådledbussar med bränslecellsdrivna räckviddsförlängare till staden. Foto: Solaris.

Den polska busstillverkaren Solaris breddar sitt produktsortiment. Företaget har skrivit avtal med lokaltrafiken i Lettlands huvudstad Riga, Rigas Satiksme, om att leverera tio Solaris Trollino låggolvstrådbussar med bränslecellsdrivna räckviddsförlängare. Bussarna, 18,75 meter långa ledbussar, kan därmed köras på sträckor där det inte finns några luftledningar.

Ordern från Riga omfattar dessutom en option på tio Solaris Urbino 12 batteribussar.

Trådbussarna med bränslecellsdrivna räckviddsförlängare är helt unika på den europeiska bussmarknaden. Bussarna utrustas med en bränslecell och ett batteripaket som enligt tillverkaren ska göra det möjligt för trådbussarna att köra utan luftledningar i upp till 100 kilometer.

De första bussarna ska sättas i trafik på Rigas gator vid årsskiftet 2017/2018 och samtliga bussar ska vara levererade under 2018.

I Hamburg testas just nu ett par batteridrivna Solaris ledbussar med bränslecellsdrivna räckviddsförlängare. Bussarna trafikerar sedan nästan två år Hamburgs innovationslinje 109.

Rigas Satiksme och Solaris har ett samarbete som daterar sig tillbaka till år 2003. Solaris har mer än femton års erfarenhet av elektrifierad busstrafik: trådbussar, hybridbussar och batteribussar. I Lettland rullar idag omkring 400 Solarisbussar, varav nästan 350 i Riga. Närmare en tredjedel av dessa är trådbussar.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)