Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ännu en omfattande bussbrand

filistadsbrandEn andra brand på en uppställningsplats för bussar i Västra Sverige under söndagen förstörde och skadade tre bussar. Liksom vid branden i en bussdepå i Filipstad på söndagsförmiddagen är det bussföretaget Nobina som har drabbats.

Räddningstjänsten fick larmet om branden på Nobinas uppställningsplats på Torggatan i Vara strax efter klockan 17.

När räddningstjänsten kom till platsen var en buss helt övertänd och en buss brann utan att vara övertänd men blev även den snabbt helt utbränd. Även en tredje buss brandskadades. Totalt fanns tio bussar på uppställningsplatsen.

Vid 19.30-tiden började räddningstjänsten avveckla insatsen.

– Alla bussar står med batteriladdare på och det kan ju vara en orsak. Det har börjat fram på ena bussen där laddningen är, säger Anders Ydegren, insatsledare vid räddningstjänsten Västra Skaraborg till SvT Nyheter Väst som också har bild från branden.

Ydegren betonar dock att brandorsaken ännu inte är utredd.

Taggat som: , , ,

4 kommentarer »

  1. Som sagt; Är det gasbussar som brinner? Eller beror bränderna bara på batterier som laddas? Är det labbhybridbussar?

    • Som sagt, troligtvis inte om vi ser till statistiken. Läs gärna den länkade rapporten från Transportföretagen om bussar och brandsäkerhet. Om du inte orkar kan jag sammanfatta några punkter här. Biogas självantänder vid 650 grader C, dieselbränslen vid 200-250 grader C. Dra gärna egna slutsatser… Ett par citat: ”finns ingen statistik eller andra uppgifter som tyder på att det finns större risk för brand med gasbussar.” ”gasbussarna har visat sig vara säkrare än bussar som drivs med diesel”. Den vanligaste orsaken verkar hur som helst vara elfel.

      http://www.transportforetagen.se/Documents/Publik_F%c3%b6rbunden/BuA/Rapporter/G%c3%b6ran%20F%20brandrapport%20-Bussar%20och%20brands%c3%a4kerhet.pdf?epslanguage=sv

      • Visst står det att biogas är ”extremt brandfarligt” på säkerhetsdatablabdet för biogas nedan? Biodrivmedlet för dieselbussar RME är inte alls brandfarlig. Flampunkten ör över 100 grader C. Det 2:a stora biodrivmedlet för dieselbussar HVO är inte heller särskilt brandfarligt. Till skillnad från med biogas, så kan RME och HVO inte explodera.

        http://www.fordonsgas.se/sites/default/files/S%C3%A4kerhetsdatablad_Biogas_G%C3%B6teborgEnergi.pdf

        Skickat från min iPad

        • Jag kan läsa vidare ur ovan nämnda rapport: ”Enligt SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut är självantändningstemperaturen för flytande drivmedel
          mer ”farlig” än drivmedlets flampunkt när det gäller risken för bussbränder. Det beror på att när ett läckage av flytande drivmedel (t ex diesel, RME eller etanol) uppstår är det de heta ytorna på turbo och avgassystem som är den primära antändningskällan. Hur lätt drivmedlet självantänds av den heta ytan
          beror mer på drivmedlets självantändningstemperatur än dess flampunkt.”
          Biogas har alltså självantändningstemperatur på 650 grader medan dieselbränslena ligger på 200-250 grader. Vidare står det om villfarelsen att RME skulle vara mindre brandfarligt än diesel, men det är snarare tvärtom eftersom det inte avdunstar lika lätt utan ligger kvar på ytor.

          Alla trycktankar riskerar att explodera vid uppvärmning, därför är det viktigt att säkerhetsventilernas funktion kontrolleras.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)