Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kör- och vilotider: lättnader på väg i Danmark

Den danska regeringen föreslår nya regler när det gäller sanktioner för överträdelse av kör- och vilotidsreglerna. Foto: Rigspolitiet.

Den danska regeringen föreslår nya regler när det gäller sanktioner för överträdelse av kör- och vilotidsreglerna. Foto: Rigspolitiet.

Danmark är på väg att införa lättnader i sanktionerna för överträdelser av kör- och vilotidsreglerna. Detta  sedan bland andra organisationen Danske Busvognmænd (systerorganisation till Sveriges Bussföretag) tillsammans med transportbranschen har tryckt på  för en lättnad när det gäller sanktionerna.

Danske Busvognmænd och åkerinäringens organisation ITD har varit på offensiven för att få regeringen att åstadkomma bättre proportioner mellan överträdelse och sanktion när det gäller kör- och vilotider.

Man vill ha bort de hårda straffen för bagatellartade överträdelser som inte har någon betydelse för trafiksäkerheten. I gengäld vill buss-och åkeribranschen ha starkare sanktioner för dem som på olika sätt manipulerar färdskrivarna.

I samarbete med branschorganisationerna på både buss- och åkerisidan har den danska regeringen nu tagit fram ett lagförslag som på nyåret ska skickas ut på remiss. Förslaget innebär bland annat att bötesbeloppen minskas för små överträdelser av kör- och vilotidsreglerna.

De viktigaste ändringarna i den danska regeringens lagförslag är de här:

För varje kontrollperiod införs ett bötestak på 30 000 danska kronor för förare och 60 000 danska kronor för företag;
Två pauser på minst tio minuter ska i framtiden räknas in när man bedömer överträdelsen;
Nya bötesbelopp införs. Överträdelser delas in i fyra kategorier från väsentliga överträdelser till mindre överträdelser;
Möjlighet till särskilda bedömningar och en minskning av storleken på böterna om överträdelse beror på sjukdom eller glömska och där trafiksäkerheten eller polisens kontrollarbete inte påverkas.

– Lagändringen ger oss rimliga proportioner när det gäller sanktionerna inom kör- och vilotidsområdet .Myndigheterna får en möjlighet att göra särskilda bedömningar vid enskilda överträdelser så att straffen inte blir fyrkantiga och utan hänsyn till syftet med regelverket, nämligen trafiksäkerheten, kommenterar Steen Bundgaard, vd för Danske Busvognmænd.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)