
Flixbus har nu 90 procent av den tyska expressbussmarknaden, mätt i tidtabellslagda kilometrar. Foto: Ulo Maasing.
I början av 2013 avreglerades marknaden för långväga busstrafik i Tyskland. För första gången fick bussbolagen ta upp konkurrensen med de tyska järnvägarna. Resultatet lät inte vänta på sig. Marknaden för expressbusstrafik formligen exploderade. En rad nya stora aktörer etablerade sig och en våldsam expansion av expressbusstrafiken följde, även om lönsamheten inte följde med. Nu har utvecklingen vänt, och det med besked.
Bara ett år efter marknadsöppningen började en konsolidering där bussföretag slogs samman och några få aktörer blev allt mer dominerande. Och nu krymper trafiken i takt med att expressföretagen börjar jaga lönsamhet istället för att köra omkring med halvtomma bussar med passagerare som har betalat rena reapriser för sina biljetter.
En aktör, Flixbus, blir allt mer dominerande. Det är Flixbus, som enligt en marknadsanalys av IGES-institutet i Tyskland nu har en marknadsandel på 90 procent om man ser till tidtabellslagda kilometrar.
Men samtidigt minskade förra året antalet tur- och returturer i tysk expressbusstrafik under förra året med 37 procent och antalet linjer inom Tyskland med 23 procent. Antalet är nu mindre än 2015.
Bidragande till den kraftiga förändringen är att Deutsche Bahns BerlinLinienBus drog sig ur marknaden och att Flixbus tog över den tyska postens expressbussföretag Postbus vars flotta av Scaniabussar nu säljs ut på den tyska begagnatmarknaden.
Ett av många företag som ville skörda frukterna av de senaste årens marknadsöppning för expressbussar på kontinenten var den brittiska transportjätten Stagecoach. Via sitt expressbussföretag Megabus.com satsade man på en aggressiv expansion, både i Tyskland och i andra länder på kontinenten.
Men lönsamheten svajade och i somras inledde de båda jättarna Flixbus och Megabus ett nytt samarbete som i praktiken innebar att Flixbus tog över försäljningen för Megabus på kontinenten liksom för trafiken mellan Storbritannien och kontinenten.
Men förhållandet började raskt knaka i fogarna, och nu sparkar Flixbus definitivt ut Megabus ur boet. Flixbus har meddelat Megabus att man avser att avsluta samarbetet om trafiken över Engelska kanalen, där man för övrigt samarbetar även med andra bussföretag. Redan i september, efter bara någon månads samarbete sparkade Flixbus ut Megabus i Belgien, Frankrike, Tyskland och Italien.
Lämna ett svar