Om en buss av många inte fungerar som de andra kan det bero på att det är något som är fel på den. Det är grundtanken i en metod för att undvika oplanerade körstopp med åtföljande tidsförlust och kostnader. Samtidigt kan förebyggande underhåll spara in servicekostnader och förbättra transporteffektiviteten. Hur fel tidigt kan upptäckas och komponentfel förebyggas i stadsbussar har undersökts i ny forskning från Högskolan i Halmstad.
Det är en doktorand vid högskolan, Yuantao Fan, som har intresserat sig för problemet med bussar som hela tiden rör sig i stadstrafiken men ibland går sönder eller slutar fungera på ett tillfredsställande sätt.
– Syftet med min studie är att förutse behovet av underhåll, att se när utrustning behöver gås igenom och repareras. Och detta kan ske för att förebygga konsekvenser på grund av maskinfel, säger Yuantao Fan som är doktorand i signal- och systemteknik.
Han har skrivit licentiatuppsatsen “A Self-Organized Fault Detection Method for Vehicle Fleets”. Fallstudien i hans arbete fokuserar på problem med ventilationssystemen i stadsbussar. Studien visar dessutom att metoden han har använt fungerar för att upptäcka flera andra typer av fel.
Den stora mängden elektronik och de hundratals sensorerna som är monterade på en modern buss gör att en väldig mängd data dagligen genereras från bussen. Informationen förs över till en databas som processar uppgifterna.
– Den insamlade informationen visar fordonets status. Den analyseras och när bussarna jämförs ser man vilken buss som är mest annorlunda. Antagandet är att de flesta bussarna fungerar bra. Om ett fordon uppför sig avvikande kan man avgöra om bussen är i dåligt skick, baserat på informationen från hela gruppen bussar, säger Yuantao Fan.
Konceptet kallas ”Wisdom of the crowd” eller ”massornas intelligens”.
Yuantao Fan visar att det fungerar lika bra som ett expertsystem för en särskild typ av fel som har skapats av människor, så kallade domänexperter. Hans metod kan dessutom upptäcka många olika fel och signaler som avviker från gruppen, också de som är ”otänkbara”.
Metoden är en algoritm som använts på bussflottan, kan den kan även användas inom andra områden. Exempel är maskiner i linjeproduktion i fabriker eller kraftnät där det är viktigt att upptäcka små metallsprickor. Underhåll som bokas in automatiskt i god tid innan ett fel inträffar sparar resurser för många olika aktörer i samhället.
I sin forskning vid Högskolan i Halmstad är Yuantao Fan även knuten till Volvo Technology Corporation.
Lämna ett svar