Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kontaktlösa elbussar passerar milstolpe

Den tyska staden Braunschweig är en av de städer där Bombardiers Primoveteknik används. Foto: Ulo Maasing.

Den tyska staden Braunschweig är en av de städer där Bombardiers Primoveteknik används. Foto: Ulo Maasing.

De eldrivna testbussar som använder sig av Bombardiers kontaktlösa laddteknik Primove har nu tillsammans kört över 500 000 kilometer, rapporterar Bombardier. Totalt handlar det om 15 bussar och 18 laddstationer, Nyligen började Scania i samarbete med SL och Södertälje kommun testa tekniken på en busslinje i Södertälje.

Tekniken finns även i Berlin, Braunschweig och Mannheim i Tyskland samt i Brügge, Belgien.

Primove är ett integrerat system för både spårfordon och vägfordon. Det kompletta paketet omfattar Primoves kontaktlösa snabbladdnmingssystem liksom lättviktsbatterier och drivlina.

Hittills har testbussarna enligt Bombardier sparat in 527 tons utsläpp av koldioxid.

De femton testbussarna är levererade av fyra olika busstillverkare och har gått igenom mer än 90 000 laddcykler. Tillgängligheten, alltså när bussarna har varit tillgängliga för trafik, har varit 97,7 procent enligt Bombardier.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)