Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dyrare och biligare bryta mot kör- och vilotidsregler

TransportstyrelseloggaAtt bryta mot kör- och vilotidsreglerna kommer att bli både billigare och dyrare föreslår Transportstyrelsen. Myndigheten vill differentiera sanktionsavgifterna mer än idag, halvera dem vid smärre förseelser och höja dem kraftigt vid allvarligare överträdelser, exempelvis att ett företag inte sparar uppgifter från färdskrivare och förarkort.

Det framgick vid ett informationsmöte på tisdagen som Sveriges Bussföretag deltog i och rapporterar om.

Idag gäller ett högsta belopp om 200 000 kronor eller tio procent av ett företags årsomsättning för det sammanlagda sanktionsbeloppet vid en företagskontroll. Transportstyrelsen överväger att sänka gränsen till en procen t och samtidigt höja takbeloppet till 800 000 kronor.

Myndigheten vill också mjuka upp dagens regler så attman ska kunna göra mildare bedömningar än idag.

– Mycket av det som Transportstyrelsen redovisade som sina förslag var bra, dock inte allt. Myndighetens tankar om att takbeloppet bör höjas till 800 tkr är inte bra, även om myndigheten samtidigt föreslår att maxbeloppet ska sänkas till 1 procent av årsomsättningen och att vissa av de enskilda sanktionsbeloppen sänks, säger Göran Forssén, Sveriges Bussföretag. Göran deltog vid mötet tillsammans med Transportföretagens experter Abraham Dal och Lasse E G Andersson.

Var man slutligen kommer att föreslå ska Transportstyrelsen redovisa till regeringen senast den 1 maj.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)