Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rätt betalt för biljetten utan att passageraren behöver göra något

Transdevägda Keighley Buses testar ett nytt, avancerat betalsystem. Foto: Wikimedia Commons/Danny.

Transdevägda Keighley Buses testar ett nytt, avancerat betalsystem. Foto: Wikimedia Commons/Danny.

Medan man på många håll i Sverige satsar på långsamma betallösningar som chip-and-go i busstrrafiken går utvecklingen av betallösningar framåt i rasande fart. Från och med den här veckan och fram till slutet av mars testas en helt ny lösning i Keigley, Bingley och Bradford i West Yorkshire i England. Utan att resenärerna behöver göra något betalar de alltid rätt pris för resan, rabatter inräknade. De behöver inte heller använda använda kortläsarna på bussen. Det gäller bara att ha en app i mobilen.

Appen, och särskild teknik på busshållplatserna på testlinjen mellan Keighley och Bradford gör det möjligt för resenärerna att använda sina smarta telefoner som biljett. Appen räknar ut längden på resan och kommer att debitera resenären det billigaste priset med hänsyn till tidpunkt för resan och hur många resor som resenären gör under dagen eller veckan.

Resenären behöver inte läsa av telefonen på bussens kortläsare, vilket gör att påstigningstiderna blir kortare.

Tekniken har utvecklats av det brittiska företaget Becotix och testet genomförs av de lokala transportmyndigheterna (West Yorkshire Combined Authority) och bussföretaget Keighley Bus Company som ägs av Transdev.

Testresenärerna får också resa för halva priset.

Ordföranden i West Yorkshire Combined Authority, Keith Wakefield, anser att testet innebär att man tar ett steg vidare från regionens system med smarta, kontaktlösa kort, för övrigt det största systemet i Storbritannien utanför London.

– De flesta människor har smarta devices (telefoner, surfplattor mm) på sig och använder dem i vardagen, från att uträtta bankärenden till att följa sina vänner eller spela spel. Det här försöket gör att deras smarta telefoner  förvandlas till deras bussbiljetter eller periodkort och hjälper dem att få det bästa priset för resan, beroende på vilka resor de faktiskt gör.

Alex Hornby, vd för Transdev West Yorkshire, ser stora möjligheter med tekniken.

– Den kan röja undan en del av det som hindrar nya resenärer från att ta bussen och göra resan ännu bekvämare för våra befintliga kunder. Den här intelligenta appen gör att kunderna inte behöver ha problem med att betala för resan eller förstå hur de ska få bästa pris för just sin resa. Dessutom gör tekniken att det är möjligt att snabba upp påstigningstiderna och förbättra punktligheten, säger han.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)