Fram till den 7 april kan resenärer mellan två järnvägsstationer i Paris, Gare Austerlitz och Gare Lyon, resa förarlöst. Bakom det senaste fälttestet med förarlösa bussar står lokaltrafiken i Paris, RATP samt STIF som har ansvaret för kollektivtrafiken i Parisregionen.
I trafiken använder man samma modell av förarlös buss som i fjol testades i Kista, EasyMile EZ10 med plats för ett dussin passagerare, varav hälften sittande. Trafiken är igång mellan klockan 14 och 20 varje dag, och fordonen laddas nattetid. De körs på särskilda, avskilda körfält och är bemannade av juridiska skäl – även om de körs automatiskt.
RATP planerar också att testa förarlösa bussar, bland annat mellan Chateau de Vincennes och blomsterparken i Bois de Vincennes.
– Det försök som nu genomförs av RATP skickar ut en stark signal när det gäller framtiden för förarlös teknik som öppnar nya möjligheter och kommer att kraftigt öka utrymmet för eldrivna transporter, sa Paris borgmästare Anne Hidalgo i samband med att trafiken startade för en dryg vecka sedan.
Lämna ett svar