Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Uppländsk trafik tappar mark och missar målet

Kollektivtrafiken i Region Uppsala tappade i fjol marknad till bilen. Foto: Ulo Maasing.

Kollektivtrafiken i Region Uppsala tappade i fjol marknad till bilen. Foto: Ulo Maasing.

Kollektivtrafiken i Uppland förlorar marknadsandelar till bilen. I fjol sjönk UL:s (Kollektivtrafikförvaltningen i Region Uppsala) marknadsandel från 27 till 24 procent. Samtidigt är det osannolikt att UL når sitt fördubblingsmål, att antalet resor år 2020 ska vara dubbelt så många som 2006. Det framgår av årsredovisningen från kollektivtrafiknämnden i Region Uppsala.

Totalt ökade resandet med UL med knappt fem procent förra året, jämfört med 2015.

Men förutom den sjunkande marknadsandelen har äv en annat utvecklats åt fel håll för UL. Resenärerna är mer missnöjda. Nöjd kundindex (NKI) sjönk från 68 procent år 2015 till 65 procent i fjol. UL:s mål är 70 procent. Den upplevda tillgängligheten har minskat och det ekonomiska resultatet blev 8,5 miljoner kronor sämre än budget och landade på minus en miljon.

Biljettintäkterna ökade med 5,2 procent eller 29,2 miljoner men missade ändå budgetmålet, bland annat på grund av tekniskt strul med biljettsystemet.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)