Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Biogas från Gislaved ska hålla Boråsbussar rullande

Gasleveranser

När Nobina tar över busstrafiken i Borås kommer biogasen till bussarna att flakas in från Gislaved. Idag kommer den från lokal produktion. Foto: Ulo Maasing.

När Nobina vid månadsskiftet tar över busstrafiken i Borås från kommunala Borås Lokaltrafik kommer bussarna att drivas med biogas som flakas in från Gislaved. Idag hämtas gasen lokalt via ledning från från det kommunala gasbolaget Borås Energi och Miljö, men det kommunala energibolaget har inte kunnat matcha Eons priser för leveranser från Gislaved.

Gunnar Peters, vd för Borås Energi, säger till Borås Tidning att man i sitt anbud till Nobina låg på 9,70 kronor per kubikmeter fordonsgas och att man inte kunde gå lägre.

– Då hade affären resulterat i en förlust. Och jag kan inte låta våra fjärrvärmekunder subventionera vår produktion av fordonsgas, säger Peters till BT.

Han uppger också att det pris Borås Energi idag får från det kommunala bussbolaget är 12,90 kronor per kubikmeter. I praktiken betyder det att kollektivtrafiken har varit en mycket lönsam affär för Borås Energi som producerar omkring 3,1 miljoner kubikmeter gas om året. Av det har man sålt 2,2 miljoner kubikmeter till Borås Lokaltrafik till ett pris som ligger drygt  tre kronor/kubikmeter över lönsamhetsgränsen.

Det mesta av gasen kommer till Gislaved från Göteborg. Anledningen till  att gasen till Borås hämtas från Gislaved är att en grenledning i det dansksvenska gasnätet mellan Göteborg och Esbjerg slutar i just Gislaved.

Eon uppger för Borås Tidning att lastbilsleveranserna med gas från Gislaved till Borås inte leder till någon nämnvärt ökad miljöbelastning. Lastbilarna är miljöklassade i Euro 6 och körs på biodiesel, RME eller HVO (i likhet med allt fler bussar i Sverige).

Gunnar Peters uppger att Borås Energi nu har börjat söka nya marknader för sin biogasproduktion.

– Vi följer flera spår, till exempel kan det bli aktuellt att spetsa våra avfallsugnar på Ryaverket med biogas. Och då kan den vi ta direkt som rågas utan uppgradering, vilket ger bättre ekonomi, säger han till Borås Tidning.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)