Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Länstrafikexpress längs Östersjökusten

Väg för en kommande Östersjöexpress. E22 i närheten av Karlskrona. Foto: Henrik Senderblach/Wikimedia Commons.

Väg för en kommande Östersjöexpress. E22 i närheten av Karlskrona. Foto: Henrik Senderblach/Wikimedia Commons.

E 22:an mellan Karlskrona och Norrköping kan om några år få en ny expressbusslinje, Östersjöexpressen. Det skriver Sydöstran. Frågan drivs av KLT, Kalmar Länstrafik. Tanken är att det ska bli snabbare resor mellan Kalmar län och Stockholm om man reser med den nya busslinjen och byter till tåg i Linköping.

Redan idag finns det privat, kommersiell busstrafik på E22 mellan Kalmar och Stockholm, men för att klara kör- och vilotidsreglerna för förarna pausar bussarna 45 minuter i Ringarum.

– Då blir det inte så attraktivt. Med byte till tåg i Norrköping kan man köra hela vägen direkt, säger Ulf Nilsson(S)  som är ordförande i i trafikutskottet i Region Kalmar län samt i branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik till Sydöstran.

Idag finns det snabbuss på två delsträckor. Det är dels mellan Karlskrona och Kalmar, dels mellan Kalmar och Västervik. Mellan Västervik och Norrköping finns däremot ingen sådan trafik. Tanken är att den nya linjen bara ska stanna på en plats i varje kommun. Planerna förutsätter flera förbifarter som ska byggas och att vissa hållplatser flyttas ska flyttas ut till E22.

Per Welander, chef för trafikplaneringen vid Blekingetrafiken, säger att man är med i diskussionerna, men att det framför allt är för den norra delen av Kalmar län som det kommer att gå snabbare till Stockholm med Östersjöexpressen.

– Vi ser det snarare som en snabbare väg för våra resenärer till Kalmar och andra kommuner längs Östersjökusten, till exempel till Gotlandsfärjan i Oskarshamn.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)