
Metro, men med superbussar. Brisbane i Australien skrotar spårvägsplanerna och satsar på eldrivna, dubbelledade superbussar.
Politikerna i den australiensiska staden Brisbane har beslutat att överge de långt gångna planerna på en ny snabbspårväg i staden. Istället ska man satsa på superbussar – dubbelledade elbussar som ska gå var tredje minut – i centrum var 90:e sekund. Genom att överge spårvägsplanerna sparar staden miljardbelopp.
För drygt ett år sedan presenterade stadens borgmästare sina planer på en ny spårväg i Brisbane som är i skriande behov av en bättre kollektivtrafik. Projektet presenterades som Brisbane Metro. Metro är en benämning som oftast används på tunnelbanesystem eller snabbspårvägar. 1,4 miljarder australiska dollar (9,5 miljarder kronor) var prislappen för projektet där man skulle utnyttja befintliga bussvägar samt också dra en del av linjen i tunnel.
Men nu har stadsfullmäktige övergett planerna, inte minst på grund av att de fordrade stora ingrepp i staden. Men man håller fast vid Metrokonceptet – spårvagnarna är dock utbytta mot dubbelledade elbussar på upp till 30 meters längd. På köpet har man bantat prislappen för projektet med en tredjedel och spar cirka 500 miljoner australiendollar, omkring 3,4 miljarder kronor. Och projektet heter fortfarande Brisbane Metro.
Två metrolinjer som delvis överlappar varandra ska gå i nordsydlig riktning genom Brisbane och trafikeras av 60 bussar som i högtrafik går var tredje minut på den totalt 21 meter långa linjesträckningen. Där de båda linjerna överlappar varandra blir turtätheten i högtrafik 90 sekunder.
Staden räknar med att tillkomsten av metron kommer att korta restiderna mellan vissa förorter och centrum med upp till 50 procent, jämfört med dagens busstrafik. Kapaciteten kommer också att öka dramatiskt.
En ny underjordisk busstation ska byggas, 18 befintliga stationer längs den bussväg som metron ska trafikera uppgraderas och på ela stationer kommer det att finnas bytesmöjligheter till annan kollektivtrafik.
Samtidigt kommer upp till 125 bussar att flyttas från gatorna i citykärnan. Resurserna kommer att användas för bättre trafik i förorterna. Bygget av metron väntas ta fyra år. Genom satsningen på superbussar behöver man inte heller stänga av den pulsåder som Brisbanes bussväg är, något som hade blivit nödvändigt under flera år vid ett spårvägsbygge.
Lämna ett svar