För att marknadsföra kollektivtrafiken tar nu Västtrafik till grepp om annars bilbranschen använder i sin reklam. Man använder sig av bilbranschens reklammanér och tilltal till publiken – men målet är inte fler sålda bilar utan fler kollektivresenärer.
Bussen är framtiden. Inte bilen. Det är utgångspunkten i Västtrafiks nya kampanj för att få fler bilister att prova på kollektivtrafiken. I kampanjfilmen har man lånat bilbranschens manér med snabba klipp och pampig musik. Men i slutet avslöjas en helt vanlig buss – och ett erbjudande för bilister att testa kollektivtrafiken gratis i två veckor. Filmen driver med bilindustrins stora framtidsvisioner och buzzwords.
– Vi välkomnar naturligtvis säkrare och mer miljövänliga bilar. Men fler människor i egen bil – oavsett om bilen är självkörande eller ej – tillhör inte framtiden. Att slippa köra själv i delade fordon, däremot, gör det definitivt. Något våra kunder gjort i över hundra år. Nu tar vi klivet in i framtiden med fokus på att utveckla nya smarta och hållbara sätt att resa som förenklar vardagen, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.
I samband med kampanjen får drygt 120 000 bilister i Göteborg med kranskommuner ett erbjudande i brevlådan med chans att provåka gratis med Västtrafik under två veckor. Provåkarkampanjen är ett viktigt verktyg för att nå målet om att fördubbla resandet med kollektivtrafiken till 2025.
– Genom provåkarkampanjen ger vi bilister möjlighet att både tänka till och prova på. Vi vet att det är ett framgångsrikt sätt att locka nya kunder, och med den här kampanjen räknar vi med att få 25 000 provåkare, och av dem 5 500 resenärer som fortsätter åka med oss, säger Lars Backström.
Här är filmen:
Lämna ett svar