Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allvarsam inledning på Busstorget

Drygt 200 deltagare fanns på plats på Busstorget på Hooks Heerrgård.

Drygt 200 deltagare fanns på plats på Busstorget på Hooks Heerrgård.

Det blev en allvarsam inledning på årets upplaga av årets branschträff för bussresebranschen, Busstorget på Hooks Herrgård söder om Jönköping. Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag, inledde den första dagen med att tala om hur hela branschen känner sig djupt berörd och tagen av söndagens allvarliga bussolycka i Härjedalen.

– Jag vet att vi alla i branschen känner djupt med de drabbade och vad de går igenom, sa Anna Grönlund innan Busstorgets deltagare hedrade olyckans offer med en tyst minut.

Busstorget hade i år lockat gott och väl 200 deltagare som förutom att delta i ett antal seminarier också kunde möta och diskutera affärer med 16 leverantörer till bussresebranschen – rederier, resegrossistero, serviceföretag och tillbehörsleverantörer.

På plats fanns även Sveriges Bussföretag som arrangerar Busstorget tillsammans med turistbussleverantörerna Mercedes-Benz, Neoplan, Scania, Setra, VDL och Volvo som visade turistbussar.

Den nya paketreselagstiftningen, avtalsrörelsen och bussdesign var några av de ämnen som togs upp under Busstorgets första dag. Demian Horst, industridesigner och ledare för arbetet med Transportdesign vid Umeå Universitet höllen presentation av hur designers arbetar när det gäller fordonsdesign och presenterade ideer kring framtidens buss.

Paula Isaksson passade på att ställa ett par frågor till busstillverkarna om framtiden:
1) Hur ser marknaden ut idag på turistbussidan
2) Vad kommer att skilja turistbussarna om tio år från hur de ser ut idag?

Anna Johansson, försäljningschef Setra 1) – Det ser bra ut hittills i år för oss, vi ligger där vi brukar och har många förfrågningar. 2) – Vi bedriver kontinuerlig utveckling när det gäller säkerhet, det är något som ständigt är i fokus och framför allt nu efter den tragiska bussolyckan utanför Sveg. Tillgänglighet är ett annat utvecklingsområde, att det finns internet på bussarna och 220-voltsuttag. Här kommer resenärerna ställa allt högre krav, idag vill man kunna vara ständigt uppkopplad. Så både säkerheten och tillgänglighet är områden där det finns en utvecklingspotential.

Anna Johansson, försäljningschef Setra:
1) – Det ser bra ut hittills i år för oss, vi ligger där vi brukar och har många förfrågningar.
2) – Vi bedriver kontinuerlig utveckling när det gäller säkerhet, det är något som ständigt är i fokus och framför allt nu efter den tragiska bussolyckan utanför Sveg. Tillgänglighet är ett annat utvecklingsområde, att det finns internet på bussarna och 220-voltsuttag. Här kommer resenärerna ställa allt högre krav, idag vill man kunna vara ständigt uppkopplad. Så både säkerheten och tillgänglighet är områden där det finns en utvecklingspotential.

Jocke Bay, vd Neoplan Sydväst 1) – Branschen börjar titta mer och mer efter nya bussar så marknaden ser positiv ut. Tidigare var det en trend att man skulle vårda sina bussar väl och lämna in dem på verkstad för underhåll men det kostar för mycket idag. Det blir för höga omkostnader för bussarna när de blir äldre så de som tjänar pengar i branschen är de som köper nya bussar istället. 2) – Långfärdsbussar är inte längre lika attraktiva utan idag tittar branschen mer på standard- och premiumbussar. Långa resor med buss ner i Europa har markant minskat eftersom det är så billigt att flyga. Istället handlar det mer om transfer- och sightseeingkörningar så de som kör resor idag måste ha en blandad bussflotta. I övrigt tror jag inte att det kommer ha hänt så mycket mer på turistbussidan om tio år än att motorerna har blivit mer bränslesnåla. På bilden syns också Lars Rosenblad, Tuna Trafik, som precis har köpt två bussar från Neoplan.

Jocke Bay, vd Neoplan Sydväst:
1) – Branschen börjar titta mer och mer efter nya bussar så marknaden ser positiv ut. Tidigare var det en trend att man skulle vårda sina bussar väl och lämna in dem på verkstad för underhåll men det kostar för mycket idag. Det blir för höga omkostnader för bussarna när de blir äldre så de som tjänar pengar i branschen är de som köper nya bussar istället.
2) – Långfärdsbussar är inte längre lika attraktiva utan idag tittar branschen mer på standard- och premiumbussar. Långa resor med buss ner i Europa har markant minskat eftersom det är så billigt att flyga. Istället handlar det mer om transfer- och sightseeingkörningar så de som kör resor idag måste ha en blandad bussflotta. I övrigt tror jag inte att det kommer ha hänt så mycket mer på turistbussidan om tio år än att motorerna har blivit mer bränslesnåla.
På bilden syns också Lars Rosenblad, Tuna Trafik, som precis har köpt två bussar från Neoplan.

Ted Stridsberg, vd VDL 1) – Marknaden ser bra ut, framför allt ser vi hur expressbusstrafiken utvecklas och hur kunderna ställer krav på komfort på ett annat sätt än tidigare. Vi konkurrerar med lågprisflyget så när vi tar fram en buss måste vi tänka på vad som skiljer den från lågprisflyget, som att det finns gott om benutrymme, är varmt och känns säkert. 2) – Om tio år kommer designen av turistbussar handla mycket om att spara energi och man kommer noga följa vad som händer på elbussfronten. Det är ett paradigmskifte på gång även om turistbussarna blir de som sist ställer om sig. Men det kommer bli viktigt med lätta material och nya dörrsystem samt uppvärmning som inte är så energikrävande.

Ted Stridsberg, vd VDL:
1) – Marknaden ser bra ut, framför allt ser vi hur expressbusstrafiken utvecklas och hur kunderna ställer krav på komfort på ett annat sätt än tidigare. Vi konkurrerar med lågprisflyget så när vi tar fram en buss måste vi tänka på vad som skiljer den från lågprisflyget, som att det finns gott om benutrymme, är varmt och känns säkert.
2) – Om tio år kommer designen av turistbussar handla mycket om att spara energi och man kommer noga följa vad som händer på elbussfronten. Det är ett paradigmskifte på gång även om turistbussarna blir de som sist ställer om sig. Men det kommer bli viktigt med lätta material och nya dörrsystem samt uppvärmning som inte är så energikrävande.

Niclas Granström, Scania 1) – Vi ser en jättebra marknad och har ett mycket brett sortiment, vår produktflora har ökat markant. Det säljs mycket på turistbussidan och kunderna vill ha bra sittkomfort och snabbladdning. 2) – Jag tror att segmentet som åker buss kommer att förändras. På grund av trängselavgifter och parkeringsproblem tror jag att bussresandet kommer bli intressant även för dem som kör bil idag. Fler och fler företag börjar köra sin personal till jobbet med buss och det kommer nog öka. Utomlands är det redan en trend och då handlar det inte om stadsbussar utan det ska vara bussar med hög bekvämlighet.

Niclas Granström, Scania
1) – Vi ser en jättebra marknad och har ett mycket brett sortiment, vår produktflora har ökat markant. Det säljs mycket på turistbussidan och kunderna vill ha bra sittkomfort och snabbladdning.
2) – Jag tror att segmentet som åker buss kommer att förändras. På grund av trängselavgifter och parkeringsproblem tror jag att bussresandet kommer bli intressant även för dem som kör bil idag. Fler och fler företag börjar köra sin personal till jobbet med buss och det kommer nog öka. Utomlands är det redan en trend och då handlar det inte om stadsbussar utan det ska vara bussar med hög bekvämlighet.

Jonas Pettersson, försäljningschef Volvo Bussar 1) – Vår försäljning ligger stabil men vi har nyligen anställt två nya säljare för att kunna hitta kunder som vi inte har hunnit med att bearbeta tidigare. Vi har jobbat mest med upphandlingar och inte riktigt mäktat med turistbussidan men nu ska vi sätta fokus på den. 2) – Jag tror att det kommer bli någon form av hybridisering på turistbussidan. Inte rena elbussar men snåla motorer och mer av batteriteknik för ombordförsörjningen. En buss är begränsad, den har sitt utrymme, så det går inte att förändra så mycket men däremot kan man försöka göra tystare bussar. Vi satsar också mycket på säkerhetsfrågorna. På bilden står också Anders Baljhagen, Volvo Bussar.

Jonas Pettersson, försäljningschef Volvo Bussar:
1) – Vår försäljning ligger stabil men vi har nyligen anställt två nya säljare för att kunna hitta kunder som vi inte har hunnit med att bearbeta tidigare. Vi har jobbat mest med upphandlingar och inte riktigt mäktat med turistbussidan men nu ska vi sätta fokus på den.
2) – Jag tror att det kommer bli någon form av hybridisering på turistbussidan. Inte rena elbussar men snåla motorer och mer av batteriteknik för ombordförsörjningen. En buss är begränsad, den har sitt utrymme, så det går inte att förändra så mycket men däremot kan man försöka göra tystare bussar. Vi satsar också mycket på säkerhetsfrågorna.
På bilden står också Anders Baljhagen, Volvo Bussar.

 

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)