Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arriva får delvis förlängt i Storstockholm /uppdaterad/

Arriva Sveriges vd Johan Åhlander gläds åt förlängt avtal med SL. Foto: Ulo Maasing.

Arriva Sveriges vd Johan Åhlander gläds åt förlängt avtal med SL. Foto: Ulo Maasing.

Buss- och tågoperatören Arriva har fått sitt avtal med SL förlängt, men bara delvis. Vid Stockholms läns landstings trafiknämnds möte på tisdagen beslutade politikerna att utnyttja den möjlighet som finns i avtalet med Arriva och förlänga Arrivas avtal med fyra år för busstrafiken i Sollentuna, Bromma, Solna och Sundbyberg, liksom  tågtrafiken på Saltsjöbanan, Tvärbanan och Nockebybanan. Avtalet löper tills vidare men som längst till augusti 2024.

Arriva fortsätter också att driva tågtrafiken på Roslagsbanan och busstrafiken i norrort till kontraktstidens utgång 2021.

– Vi konstaterar att SL skriver att våra leveranser är stabila och att de ser en positiv trend avseende hur vi uppfyller avtalets mål. Positivt är också att SL anser att vi har ökat kvaliteten i vår leverans avseende bland annat kundnöjdhet och resandeutveckling för Roslagsbanan. Det är en viktig signal att vårt fokuserade arbete inom dessa områden ger resultat och uppskattas av SL, säger Johan Åhlander, vd på Arriva Sverige AB.

I norrort, alltså Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker får Arriva däremot inte förlängt avtal med SL. Bakgrunden är de stora problem som Arriva har haft med att klara trafiken där och som också lett till att företaget för några år sedan fick betala rekordvite till SL.

’– Här har vi valt att inte förlänga avtalet eftersom vi instanser att Arriva har levererat, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) till lokaltidningen Mitti.

– Det är en samlad bedömning vi gjort. Det finns vissa saker vi sätter särskild tyngd på: utförd trafik, bemötande, antalet resande och att de resande tycker trafiken fungerar bra. Men det är många resenärer som vittnat om busschaufförer som inte hittat, om bristande punktlighet, att de inte kan svara på frågor och annat, säger Kristoffer Tamsons till Mitti.

Arriva, däremot, förmedlar en annan bild än Kristoffrer Tamsons:

”I trafiknämndens beslut står det också att de omfattande förändringar som sker de kommande åren på Roslagsbanan, där det byggs dubbelspår, ny depå och nya fordon sätts in, ändrar förutsättningarna i nuvarande avtal. när det gäller Roslagsbanan och busstrafiken i norrort. Därför väljer SL att göra en ny upphandling av den trafiken”, skriver företaget i ett pressmeddelande där man inte med ett ord nämner det sammanbrott som präglade trafiken när man tog över.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)