Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny förhandlingschef hos Sveriges Bussföretag

Annika Nordin, ny förhandlingschef hos Sveriges Bussföretag. Foto: Paula Isaksson.

Annika Nordin, ny förhandlingschef hos Sveriges Bussföretag. Foto: Paula Isaksson.

På Busstorget som arrangerades under torsdagen och fredagen på Hooks Herrgård utanför Jönköping fick deltagarna träffa Sveriges Bussföretags nya förhandlingschef Annika Nordin för första gången. Hon kommer närmast från Teknikföretagen där hon hjälpte bland annat fordonsindustrin med arbetsrättsliga frågor.

Av Paula Isaksson

– Det känns roligt att precis ha jobbat med dem som bygger bussar och nu få förmånen att förhandla för dem som ska köra samma bussar, säger Annika Nordin.

Innan sina tre år på Teknikföretagen jobbade Annika Nordin på Transportgruppen, numera Transportföretagen, där hon alltså nu är tillbaka igen. Med sin breda erfarenhet av att förhandla och processa ser hon fram emot att få ta sig an de stora frågorna i bussbranschen.

– Jag tycker att det är väldigt spännande att jobba med arbetsrätt, just det här att anpassa juridiken efter de förhållanden som råder i en bransch. Du har en ganska stor frihet att anpassa villkoren efter både vad företaget och de anställda behöver. Vissa saker kan du komma överens om direkt mellan företaget och individen, andra mellan företaget och facket eller mellan oss som är arbetsgivare och facket, säger Annika Nordin.

På Busstorget berättade hon om processen och utmaningarna med det nya bussavtalet i årets avtalsrörelse. Fokus i avtalsrörelsen hittills har legat på arbetstidsfrågor och det kommer säkert vara fallet även i bussbranschen, menar hon.

– På tjänstemannasidan driver Unionen frågor kring balans i livet, alltså frågor om att skilja arbetstid och fritid. Kommunal kommer säkert driva frågor om trygga anställningar, alltså om rätt till heltid och tillsvidareanställningar. På arbetsgivarsidan driver vi sannolikt frågan om strikt fredsplikt och även om individuell lönesättning, säger Annika Nordin.

Branschavtalet med Kommunal löper ut den sista september och kraven kommer att växlas den 1 juni. Än så länge finns det inga färdiga yrkanden.

– Men utifrån förra årets yrkanden från vår och Kommunals sida kan vi se vad som kan komma i spel i år, avslutar Annika Nordin.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)