Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kör- och vilotider i fokus på Busstorget

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, hoppas på en mer flexibel tillämpning av kör- och vilotidsreglerna. Foto: Paula Isaksson.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, hoppas på en mer flexibel tillämpning av kör- och vilotidsreglerna. Foto: Paula Isaksson.

På Busstorgets andra dag på Hooks herrgård utanför Jönköping presenterades senaste nytt kring tillämpningen av kör- och vilotidsreglerna som branschen uppfattar som både för sträng och fyrkantig. Men enligt Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag, kan våren innebära ett genombrott.

Av Paula Isaksson

Det är inte bara branschen som tycker att sanktioneringen och tillämpningen vid kör- och vilotiderna är fyrkantig utan också Transportstyrelsen själv. Därför har myndigheten gjort en utredning om en mer flexibel tillämpning av regelverket där en internationell jämförelse med flera länder i Europa har ingått.

Den 1 maj får branschen veta vad översynen har resulterat i.

– Jag hoppas att vi landar i en samsyn, sa Anna Grönlund och fortsatte:

– Självklart vill vi inte ha en helt laglös tillvaro utan vad vi vänder oss emot är dagens oerhört detaljerade regelverk som gör det svårt för företagen att hantera en verklighet där det händer saker som inte går att förutse.

Turbogruppens Helen Bergh, MK Resor, talade om regelkrånglet vid bussturer ut i Europa. Frågan diskuterades Med Ekmanresors Johan Ekman och Ken Forsberg, Forsbergs Buss. Foto: Paula Isaksson.

Turbogruppens Helen Bergh, MK Resor, talade om regelkrånglet vid bussturer ut i Europa. Frågan diskuterades Med Ekmanresors Johan Ekman och Ken Forsberg, Forsbergs Buss. Foto: Paula Isaksson.

Just nu ligger flera ärenden hos förvaltningsrätten där företag överklagar Transportstyrelsens beslut. Som vi tidigare har skrivit om på bussmagasinet.se kan medlemsföretagen numera få stöd av förbundet att överklaga.

Saga Snöheden och Desirée Strandesjö som pluggar till bussförare besökte Busstorget. Foto: Paula Isaksson.

Saga Snöheden och Desirée Strandesjö som pluggar till bussförare besökte Busstorget. Foto: Paula Isaksson.

Tjänsten finansieras med pengar från det gamla förbundet, Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, som finns kvar som forskningsfond.

– Om man inte överklagar den här typen av beslut skapar man en praxis och vi vill inte ha en praxis som säger att vi ska rätta oss efter dagens stränga bedömning. Men vi vet att våra medlemmar tycker det är dyrt och krångligt att agera, därför måste vi som förbund agera, förklarade Anna Grönlund.

Stödet kan sökas av medlemsföretagen för ärenden av principiell natur och där företaget inte har gjort sig skyldigt till grov oaktsamhet.

Ett annat ämne som togs upp på Busstorget var krånglet med de olika reglerna som gäller för resor i utlandet.

Göran Grell och Fredrik Helgesson från RK Travel Group grillades i heta stolen. Foto: Paula Isaksson.

Göran Grell och Fredrik Helgesson från RK Travel Group grillades i heta stolen. Foto: Paula Isaksson.

– Ingen vet till 100 procent vad som gäller i olika länder när det kommer till miljözoner, momsregler, dokumentationskrav, minimilöner med mera, sa Helen Bergh, MK Bussresor, som sitter med i Turbogruppen, förbundets arbetsgrupp för frågor som rör turist- och beställningstrafik.

Mikael Persson, Sveriges Bussföretag, berättade hur förbundet jobbar på olika nivåer för att underlätta för medlemsföretagen, bland annat när det gäller reglerna för moms.

– På kort sikt kan vi informera våra medlemmar om vilka regler som gäller i olika länder och på lång sikt jobbar vi för att få till en harmonisering av momsreglerna.

Denna sista dag fick Busstorget också besök av två blivande bussförare, Saga Snöheden och Desirée Strandesjö. De går på fordonsprogrammet på Nifsarpskolan i Eksjö och är inne på sitt andra år av tre. Båda ser fram emot att få jobba i en miljö där de får vara bland människor.

– Jag tänkte först bli lastbilsförare men det är väldigt ensamt så jag ändrade mig. Att köra buss är mycket roligare, sa Saga Snöheden.

Tredje upplagan av populära Busstorget avslutades med en titt in i framtidens bussresande med Göran Grell och Fredrik Helgesson från RK Travel Group i heta stolen.

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

1 kommentar »

  1. Visst hoppas man på mindre stelbenhet. Samtidigtbör nog bussbolaget undvika att hamna i gråzon.är det ok att köra personbil bakom buss i typ 2 timmar för att sen ta över bussen och köra i 10 timmar. Är ju som sagt inte olagligt att göra så

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)