Kommunägda Skellefteå buss lanserar på onsdagen en buss som är ovanligt präglad av omtanke. Det är en stadsbuss som har fått en speciell design som uttrycker hur Skellefteåborna ser på begreppet omtanke. ”Vi tänker om på flera plan. Att låta våra befintliga och blivande resenärer få vara med och påverka är ett led i att skapa större delaktighet i vår kollektivtrafik”, säger Skellefteå buss´ vd Andreas Olofsson.
Hur ser din omtanke ut? Det frågade Skellefteå buss under ett familjeevent på Möjligheternas torg i Skellefteå. Allmänheten uppmuntrades att formulera och bildsätta sina tankar om omtanke.
– Vi hade många besökare i vårt tält och fick värdefulla inspel av både barn och vuxna. Framför allt var det roligt att barnen ville vara med och rita, säger Andreas Olofsson.
Illustratören och designern Anna Drejing – Carroll tog emot besökarnas feedback om omtanke. Hon har sedan tagit fram en design som pryder en ny buss där den bakre delen målats med de olika uttrycken för omtanke.
– Jag har gjort en fri tolkning av den input jag fick och utgått från Skellefteå buss visuella identitet med mönster och varma färger, säger Anna Drejing–Carroll.
Den specialdesignade bussen, en vanlig Solaris Urbino stadsbuss, tas i trafik idag, onsdag, och kommer att rulla i stadstrafiken.
– Förhoppningsvis kan den här bussen bidra till att lyfta stadsbilden där den passerar. Omtankesbussen är unik och sticker ut i vår fordonsflotta. Genom det här uttrycket vill vi lyfta att Skellefteåborna ska känna sig delaktiga i utformandet av resandet, säger Andreas Olofsson.
Lämna ett svar