Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skånetrafiken: Brister hos Bergkvarabuss

Region Skåne har gjort en revision av Bergkvarabuss´ verksamhet för Skånetrafiken. Ett antal brister har konstaterats, men inte när det gäller bussarnas säkerhet. Foto: Ulo Maasing.

Region Skåne har gjort en revision av Bergkvarabuss´ verksamhet för Skånetrafiken. Ett antal brister har konstaterats, men inte när det gäller bussarnas säkerhet. Foto: Ulo Maasing.

Den revision av Bergkvarabuss´ verksamhet i Skåne som Region Skåne och Skånetrafiken har låtit göra visar att det finns brister hos Bergkvarabuss som är en av Skånetrafikens stora entreprenörer. Flertalet brister gäller miljöfrågor. Däremot har inga brister konstaterats när det gäller bussarnas säkerhet. Syftet med revisionen har varit att säkra att fordonssäkerhet, arbetsvillkor och ledningssystem uppfyllde gällande lagar, regler och utfästelser i avtal med Skånetrafiken.

Revisionen omfattar områdena miljö, arbetsmiljö, kvalitet/fordonssäkerhet samt arbetsrätt. Revisionskriterier var gällande lagar, regler och utfästelser i avtal mellan Bergkvarabuss och Skånetrafiken. 13 avvikelser har identifierats, nio stycken inom miljö, två inom arbetsmiljö och två inom arbetsrätt.

– Region Skåne är mycket angelägen om att de leverantörer vi har avtal med garanterar sina anställda en god arbetsmiljö. Därför ser vi allvarligt på bristerna som avser arbetsmiljö- och miljöfrågorna eftersom det är ett avtalsbrott, säger Linus Eriksson, trafikdirektör Skånetrafiken.

Skånetrafiken har nu fattat beslut om skriftlig anmodan där Bergkvarabuss ges 30 dagar att komma in med en handlingsplan för hur de ska åtgärda avvikelserna. Revisionen har inte identifierat något som visar på avvikelser kring fordonssäkerhet. Skånetrafiken vill dock att regionbussarna i fortsättningen måste besiktigas av någon annan aktör än Bergkvarabuss eller Mekka Traffic.

– För oss är det självklart att våra kunder ska känna sig trygga och säkra när de reser med Skånetrafiken. Som en extra säkerhetsåtgärd ska en annan aktör än Bergkvarabuss tillsvidare göra efterbesiktningar av fordonen. Dessutom kommer vi att följa upp den dagliga verksamheten genom så kallade ”Mystery Riders” – en typ av stickprovskontroller, på de bussar som ingår i våra trafikavtal med Bergkvarabuss, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)