I slutet av nästa år ska bussarna börja rulla på första etappen av Karlstadsstråket, det vill säga Karlstads BRT-liknande busslinje. Stråket ska trafikeras av kapacitetsstarka elbussar. Kommunstyrelsen i Karlstad har nu klubbat hur stråket ska gå genom Karlstads centrum.
Första etappen av snabbusstråket sträcker sig från bytespunkten för buss vid väg 63 på Rud och till Karlstad centrum.
Karlstadsstråkets sträckning från stenbron till resecentrum blir via Haga och Stora torget till resecentrum. Längs Karlstadsstråket är det många som bor, arbetar och går i skolan. De får med Karlstadsstråket enklare och snabbare bussförbindelser till centrum.
Kommunen räknar med att Karlstadsstråket kommer att öka det hållbara resandet och ge en attraktivare stadsmiljö i Karlstad.
– Satsningen på ett snabbusstråk genom Karlstad är bra eftersom Karlstadsborna kommer att få större möjligheter att välja ett hållbart sätt att resa. När fler rör sig i stadsmiljön till och från hållplatser får vi dessutom en mer levande och trivsam stad, säger kommunstyrelsens ordförande Per-Samuel Nisser (M).
Förutom att det blir enklare att resa kollektivt, med exempelvis tätare turer, blir resorna dessutom miljömässigt ännu bättre med de elbussar som kommer att trafikera stråket. Elbussarna gör också att stadsmiljön kommer att bli trivsammare eftersom elbussarna som går längs stråket är betydligt tystare än de gasbussar som idag trafikerar Karlstad.
Första etappen av snabbusstråket kommer att börja byggas under 2017 och stå klart i slutet av 2018. Den totala kostnaden för stråket är 140 miljoner kronor, varav kommunen står för halva kostnaden medan andra halvan finansieras med statligt stöd.
Det som kommunstyrelsen nu har klubbat är den första delen av en snabbussled mellan universitetet i östra Karlstad och Bergvik i väster. När stråket ska vara fullt utbyggt är ännu inte beslutat.
Inledningsvis planerar man för en turtäthet på sju – tio minuter, men i framtiden är siktet inställt på femminuterstrafik i rusningstid.
Lämna ett svar