Skånetrafikens ekonomi gungar. I år väntas Skånetrafiken gå med ett underskott på 130 miljoner. För nästa år saknar Skånetrafiken 338 miljoner i finansiering, för 2019 saknas 605 miljoner och för 2020 saknas 906 miljoner kronor. Om det dessutom blir gränskontroller de kommande åren saknas ytterligare 100 miljoner om året.
Det konstaterar kollektivtrafiknämnden i Region Skåne som anser att mer pengar från skattebetalarna måste till. Att bara höja biljettpriserna kommer inte att räck.
Utan större bidrag från regionen kommer det att bli nödvändigt att göra stora inskränkningar i befintlig trafik och dessutom sänka ambitionsnivån kraftigt när det gäller att utveckla ny trafik, konstaterar kollektivtrafiknämndens ordförande Stefan Svalö(S) i ett yttrande över planeringsdirektiv för Region Skåne de kommande åren.
– Åtgärder som minskar trafikutbudet och utvecklingen av detta väntas i sin tur få en negativ inverkan på kundnöjdheten. Det kan leda till väsentligt lägre intäkter som en följd av minskat resande. Risken är överhängande att den positiva trenden i resandeutveckling bryts. Minskat resande med 1 procent motsvarar ett intäktstapp i biljettintäkter på drygt 25 miljoner kronor.
Man konstaterar också att indragningar i trafiken kan leda till en negativ miljöpåverkan eftersom det är troligt att en del kollektivresenärer istället kommer att åka bil.
Lämna ett svar