Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stora begränsningar av biltrafik i Stockholm

Ettans buss i Stockholm har idag stora framkomlighetsproblem på Kungsgatan i city. Foto: Ulo Maasing.

Ettans buss i Stockholm har idag stora framkomlighetsproblem på Kungsgatan i city. Foto: Ulo Maasing.

I en ny trafik- och gatumiljöplan för Stockholms city föreslås stora begränsningar i biltrafiken till förmån för busstrafik, cykling och gång. Den 18 maj skickas förslaget, som presenterades på onsdagen, ut på remiss. Från bussoperatören Keolis som kör innerstadsbussarna i Stockholm har förslaget tagits emot med applåder.

”Stort steg i rätt riktning! God framkomlighet måste för busstrafiken. Kungsgatan utan privatbilar underverk för 1:ans buss”, twittrade Keolis Sveriges vd Magnus Åkerhielm när förslaget blev känt.

Förslagen i korthet innebär ett bilfritt Gustav Adolfs Torg, Hamngatan och Kungsgatan med breda trottoarer och enbart kollektiv- och cykeltrafik. Dessutom ska Klaratunneln stängas av mot Mäster Samuelsgatan.

Förslagen ingår i en ny trafik- och gatumiljöplan för Stockholms city.

– Förslagen för Gustav Adolfs Torg, Hamngatan och Kungsgatan är viktiga för att City ska kunna fortsätta att vara stock­holmarnas vardagsrum, för att företagen och handeln ska kunna utvecklas och för att City ska vara en inbju­dande första anhalt för besökare, säger Stockholms traafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

Den 18 maj skickas förslaget ut på remiss. Sedan följer samråd och justeringar innan det slutligen klubbas i december.

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. DANIEL HELLDÉNS förslag bygger på att personbilar i Stockholms centrum ”nöjeskör”, som på 1960-talet. Att bilen är ”onödig”. Sedan dess har antalet egna företagare ökat kraftigt. Konsulter av olika slag behöver bilen varje dag för att besöka kunder, leverantörer etc över hela Storstockholm. Många har inte firmamärken på bilen av konkurrens- eller diskretionsskäl. De får sin uppdrag på andra sätt. En klar indikation på förändringarna är att bilköerna vid tullarna är värst på måndagar, minst på fredagar då många kan jobba hemma med uppföljning etc.
    Dessutom är de berörda gatorna några av få förbindelser mellan östra och västra innerstan. Till Centralen och World Trade Center är Vasagatan och Klarabergsgatan de enda gatorna. Med utbyggda trottoarer och serveringar, ska bussarna köra upp på dem när utryckningsfordonen kommer?
    Förslagen har många fördelar, men måste vara realistiska. Inte drömmar. Här bor och arbetar flera miljoner människor i en hel region, där.Stockholm är en kuperad, glest bebyggd storstad, inte ett Trosa på 40-talet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)