ISS Facility Services har vunnit uppdraget att kontrollera att resenärerna i SL-trafiken, alltså kollektivtrafiken i Stockholms län, har giltiga biljetter. ISS ska kontrollera dubbelt så många resenärer som idag på ett avtal som sträcker sig från den 1 januari 2018 och högst sju år framåt.
I uppdraget ingår också att besvara frågor från resenärer som fått tilläggsavgift, bevakning av utställda tilläggsavgifter, hantering av bestridanden och begäran om omprövning samt att bistå trafikförvaltningen i domstols- och inkassoärenden. Biljettkontrollanterna ska även ge resenärsinformation.
Stockholms läns landsting framhåller att biljettkontrollverksamheten är ett viktigt uppdrag i arbetet med att säkerställa en god intäktssäkring. ISS har i sitt anbud, säger landstinget, presenterat en leveransmodell som ger goda förutsättningar att ytterligare utveckla arbetet med intäktssäkring under kommande avtalsperiod.
Uppdraget kommer att innefatta dubbelt så många biljettkontroller jämfört med nuvarande uppdrag.
SL väntar sig en högre betalningsmoral bland resenärerna och därmed minskat intäktsbortfall.
5 miljoner biljettkontroller ska utföras årligen, med undantag för år 1 då 3,5 miljoner biljettkontroller ska utföras Avtalet gäller som längst i 7 år. Avtalet kan sägas upp i förtid, dock tidigast fyra år efter uppdragsstart. Avtalets värde är cirka 340 miljoner kronor (beräknat på 7 år)
Lämna ett svar