Den norska trafikhuvudmannen Troms Fylkestrafikk och Nobina Norge har kommit överens om att Troms Fylkestrafikk inte ska utnyttja hela den option på att förlänga sitt trafikavtal med Nobina när det gäller busstrafiken i Tromsö. Det har gnisslat rejält mellan parterna under avtalstiden och samtidigt har miljonförlusterna hopats för Nobina. Optionen som kunde uppgå till högst tre år blir således 1,5 år.
Förlängningen träder i kraft i februari 2018 och trafiken kommer att köras i Nobinas regi fram till den 31 juli 2019. Avtalet omfattar 127 tursatta bussar.
– Vi är nöjda med att Troms Fylkestrafikk väljer att påbörja en ny upphandling och inte utnyttja hela optionsförlängningen. Det är även positivt att den nya trafikstarten kommer att ske under sommartid eftersom det finns ett antal operationella utmaningar i Tromsö, säger Jan Volsdal, vd för Nobina Norge.
Nobina började köra regiontrafik i Tromsö i februari 2012 och nu har parterna kommit överens om att kontraktet upphör den sista juli 2019. I överenskommelsen ingår även att Nobina ska ersätta fyra av de befintliga bussarna med fyra nya bussar redan i slutet av sommaren 2017.
Nobinas trafik i Tromsö har ända sedan starten varit konflikt- och problemfylld. Företaget investerade på fylkeskommunens begäran i en flotta om 32 hybridbussar från Volvo. Bussarna fick från början problem i halt väglag på de backiga vägarna i Tromsö.
Bland annat publicerade den norska tidningen VG två läsarvideor som visar hur förarna mister kontrollen över sina bussar. Den ena videon visar hur en av hybridbussarna helt okontrollerat glider nerför en backe i 60 meter.
Den andra videon visar hur en annan av hybridbussarna okontrolllerat glider på tvären i en backe och kolliderar med en annan buss. Videon visar också hur passagerarna flyr från den andra bussen.
Nobina och fylkeskommunen har också varit inblandade i en rättslig process då Nobina stämde Troms Fylkestrafikk för drygt två år sedan sedan man tvistat om användningen av såväl hybridbussar som ledbussar i stadstrafiken. Företaget ansåg att bussarna orsakade Nobina större kostnader än man hade anledning att förvänta sig när man ingick avtalet med Troms Fylkestrafikk. Nobina ville ha 19 miljoner norska kronor av Troms Fylkestrafikk.
Troms Fylkestrafikk kontrade med att utanför domstol kräva Nobina på 15 miljoner norska kronor för att ha nekat att köra på en särskild bussväg, eftersom man bland annat ansåg att bussarna skadades om de kördes där. Senare trafikerade Nobina vägen, men då med kortare bussar än vad som krävdes enligt avtalet.
I våras avslöjades det att Nobina inte har tjänat en enda krona på trafiken under de fem år man kört trafiken. Istället har förlusterna hopats, 20 – 30 miljoner om året enligt den norska dagstidningen Nordlys.
Trafikavtalet löper på sex år och går ut i februari nästa år. Till det kommer tre optionsår som parterna nu har enats om att halvera.
Lämna ett svar