Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökad omsättning, svagare resultat för Nobina

Nobinas koncernchef Magnus Rosén. Foto: Nobina,

Nobinas koncernchef Magnus Rosén. Foto: Nobina,

Bussjätten Nobina ökade omsättningen med 2,3 procent men redovisar ett svagaare rörelseresultat. Det är trafikstarter med nya trafikavtal i hela Norden som belastar resultatet. Dessutom utvecklas expressbussarna i Swebus svagt. Det framgår av Nobinakoncernens delårsrapport som presenterades på fredagsmorgonen.

Nobinakoncernen har brutet räkenskapsår, vilket innebär att den första delårsrapporten för det här året omfattar perioden 1 mars – 31 maj i år. Siffror inom parentes avser motsvarande period förra året.

Nobinas nettoomsättning uppgick till 2 276 miljoner kronor (2 224), den ökning med 2,3 procent. Rörelseresultatet blev 87 miljoner (121 miljoner) kronor och resultatet efter skatt uppgick till 35 miljoner kronor (69 miljoner kronor).

Koncernchefen Magnus Rosén, som tog över ledningen av Nobina den 1 juni i år, pekar på nya avtal som startade förra året som en av orsakerna till det svagare resultatet.

– Vi har fortsatt arbetet med trafikomläggningen i de nya kontrakten för Kallhäll och Södertälje, samt startat upp trafik i Borås och linje 25 i Oslo. Dessa kontraktsomställningar belastar resultaträkningen inledningsvis men ger stigande lönsamhet över tid då kontrakten är lönsammast i slutet av kontraktsperioden, skriver Rosén i delårsrapporten.

Även expressbussarna i Swebus och anställningskostnader tynger Nobinakoncernen. Just nu ser Nobine över verksamheten i Swebus vars framtid i nuläget är oklar.

– Högre temporära kostnader för rekrytering samt en svagare utveckling i den interregionala trafiken bidrog också till att lönsamheten blev lägre jämfört med samma kvartal föregående år, skriver Magnus Rosén i sin kommentar till delårsrapporten.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)