Nu börjar elektrifieringen av busstrafiken skjuta fart på allvar. Västtrafik kommer under de närmaste åren att utöka antalet elbussar i sina trafikavtal. Först ut är linje 60 i Göteborg och linje 5 i Uddevalla.
Västtrafik fick i april 2016 i uppdrag av kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland att ta fram förslag på hur fler elbussar kan införas i befintliga trafikavtal. De linjer och områden som pekats ut av Västtrafik som prioriterade är linje 60 i Göteborg, linje 2 i Borås, linje 5 i Uddevalla och hållplatsen Eketrägatan i Göteborg samt Lidköping och Mariestad.
– Det är en angelägen satsning som är viktig både för närmiljön och samhället i stort. Vi behöver verka för att fler transporter sker med eldrivna fordon och därför utökar vi nu antalet elbussar i vår trafik, säger Camilla Holtet, enhetschef utveckling Västtrafik.
Elbussar i stadstrafik ger störst effekt i förhållande till kostnad och kan bidra till att minska problemen med buller och dålig luftkvalitet, något som är vanligt förekommande i städer och tätorter. Därför startar Västtrafik med linje 60 i Göteborg och linje 5 i Uddevalla. Det är också där utredningarna har kommit längst.
– Projektet kräver ett gott samarbete med kommuner, energibolag och trafikföretag för att det ska bli framgångsrikt. Vi kommer nu att arbeta med att förankra projektet hos samtliga medverkande parter innan genomförandet sker, säger Hanna Björk, miljöstrateg Västtrafik.
Införande av fler elbussar innebär vissa ökade kostnader för Västtrafik. Det kommer man att ta höjd för i kommande trafikplaner. Frågan om laddinfrastrukturen och hur den ska se ut är inte klar och kommer att utredas vidare. Västtrafik för just nu samtal med olika parter kring denna fråga.
Västtrafik räknar också med att kunna söka den statliga elbusspremien för samtliga delprojekt.
Lämna ett svar