
Svensk Kollektivtrafik avvisar Konsumentverkets kritik om att länstrafikbolag mörkar om resenärers rättighet. Foto: Ulo Maasing.
Den 1 april i fjol fick Sverige en ny lagstiftning om resenärernas rättigheter på buss- och tåglinjer som är högst 150 kilometer långa. När Konsumentverket nyligen granskade hur lagen följdes riktade man hård kritik mot de länstrafikbolag/kollektivtrafikmyndigheter som man såg närmare på och som man ansåg mörkade resenärernas rättigheter. Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik slår nu ifrån sig mycket av kritiken. Att strikt följa lagen kan vara omöjligt, ineffektivt och direkt negativt för konsumenten, skriver Svensk Kollektivtrafik till Konsumentverket.
Organisationen anser att Konsumentverket har åstadkommit en skrivbordsprodukt med lite verklighetsförankring. Delvis ger dock Svensk Kollektivtrafik Konsumentverket rätt. Samtidigt framhåller man att både regelverk och förhållningssätt skiljer sig från EU-förordningarna om resenärers rättigheter på längre linjer, alltså linjer över 150 kilometer.
Det gör, anser organisationen, att det i vissa fall är ”både omöjligt, kontraproduktivt, miljö- och resursineffektivt och i andra fall rent negativt för konsumenten om man strikt följer lagen.”
Som stöd för sin uppfattning att lagen slår snett och att Konsumentverkets granskning inte är rimlig framhåller Svensk Kollektivtrafik de snabbt ökade kostnader som länstrafikbolag med flera har drabbats av. För Skånetrafikens del har kostnaderna för resenärsrättigheter ökat från 5,7 till 13 miljoner kronor. För Västtrafik har utläggen för taxiresor ökat med 40 procent, antalet ärenden bara med 1 procent.
Svensk Kollektivtrafik läxar också upp Konkurrensverket på en rad punkter och talar om ”oprecis och svepande kritik”, att Konsumentverket ”snärjer in sig” och att man bör stötta organisationens medlemmar.
– Om Konsumentverket precis som branschen anser att lagen är svårt att tillämpa borde man istället för att agera pekpinne mot branschen försöka underlätta och stötta en god regelefterlevnad samt påverka sin uppdragsgivare för att på sikt skapa en ny lagstiftning som är mer resenärsvänlig och lättare både att följa och förstå, skriver Svensk Kollektivtrafik till Konsumentverket.
Lämna ett svar