Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Politiskt ointresse för turistbussen i Stockholm

Politiker i bussigt sällskap. En enda Stockholmspolitiker ställde upp för att få insikt i bussturismens förutsättningar i Stockholm. Från vänster: Göran Forssén, sekreterare i Stockholms läns bussbranschförening; Susanne Lund(S), trafiknämnden, Stockholm; Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, Roger Mathiasson och Per Åkerberg, Stockholms läns bussbranaschförening; Mikael Persson och Ywonne Karlsson, Sveriges Bussföretag; Tim Röhlcke, auktoriserad Stockholmsguide. Foto: Ulo Maasing.

Politiker i bussigt sällskap. En enda Stockholmspolitiker ställde upp för att få insikt i bussturismens förutsättningar i Stockholm. Från vänster: Göran Forssén, sekreterare i Stockholms läns bussbranschförening; Susanne Lund(S), trafiknämnden, Stockholm; Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, Roger Mathiasson och Pär Åkerberg, Stockholms läns bussbranschförening; Mikael Persson och Ywonne Karlsson, Sveriges Bussföretag; Tim Röhlcke, auktoriserad Stockholmsguide. Foto: Ulo Maasing.

Intresset för bussturismen, dess betydelse, möjligheter och problem är svalt bland Stockholmspolitikerna. När Stockholms läns bussbranschförening på onsdagen bjöd in Stockholms trafikpolitiker till en bussrundtur i centrala Stockholm tackade en enda politiker ja – Susanne Lund(S), ledamot i kommunens trafiknämnd.

Det var tredje året som Stockholms läns bussbranschförening arrangerade rundturen och varje gång har Stockholmspolitikernas intresse varit lika svalt. Och förutsättningarna för turistbussarna har knappast blivit bättre under de senaste åren.

– Nej, snarare har det blivit besvärligare, suckade Göran Forssén, sekreterare i bussbranschföreningen.

Susanne Lund(S) från trafiknämnden i Stockholms stad diskuterar bussturismens villkor med Pär Åkerberg, ordfölrande i Stockholms läns bussbranschförening. Foto: Ulo Maasing.

Susanne Lund(S) från trafiknämnden i Stockholms stad diskuterar bussturismens villkor med Pär Åkerberg, ordfölrande i Stockholms läns bussbranschförening. Foto: Ulo Maasing.

Han konstaterade att framkomligheten är viktig för att bussen ska upplevas som ett attraktivt alternativ.

Mikael Ineman , Viatour Group efterlyste ett närmare samarbete med Stockholms stad. Foto: Ulo Maasing.

Mikael Ineman , Viatour Group efterlyste ett närmare samarbete med Stockholms stad. Foto: Ulo Maasing.

– I Stockholm är det besvärligt för alla bussar, men i synnerhet för turist- och beställningstrafiken. Mycket skulle vara vunnet om vi fick använda busskörfälten i innerstan och om parkeringsmöjligheterna för turist- och beställningstrafiken skulle bli lite bättre.

Med på rundturen var, förutom företrädare för såväl Sveriges Bussföretag och länsts bussbranschförening, även företrädare för trafikkontoret i Stockholms stad och Visit Stockholm.

Kryssningsindustri
Deltagarna fick en rad konkreta exempel på svårigheter för turistbussarna i Stockholm. Göran Forssén pekade på Vasabron, från Tegelbacken till Gamla Stan.

Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag, bjöd på bullar och bussfika. Foto: Ulo Maasing.

Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag, bjöd på bullar och bussfika. Foto: Ulo Maasing.

– Här är högsta tillåtna bruttovikt tolv ton. Men SL-bussarna har dispens, och en fullsatt ledbuss väger 28 ton. Ingen turistbuss kommer i närheten av det, men vi får inte köra där. Det är ett stort problem när vi kör våra gäster, inte minst när det gäller kryssningspassagerare.

Och kryssningsindustrin är en stor och växande näring i Stockholm – som är helt beroende av turistbussarna.

Mikael Ineman driver Viatour Group och sitter i styrelsen för Stockholms läns bussbranschförening. Han pekade på att Stockholm i år sätter nytt kryssningsrekord med 270 anlöp och omkring 650 000 kryssningspassagerare.

Roger Mathiason, Interbus och Göran Forssén, sekreterare i bussbranschföreningen lotsade deltagarna på rundturen. Foto: Ulo Maasing.

Roger Mathiason, Interbus och Göran Forssén, sekreterare i bussbranschföreningen lotsade deltagarna på rundturen. Foto: Ulo Maasing.

– Samtidigt har vi rekordmånga vägarbeten i Stockholm. Vi måste ha ett närmare samarbete mellan bussnäringen och Stockholms stad när det gäller framkomligheten och bussparkeringarna. När man stänger av Gustav Adolfs Torg för evenemang får vi mycket stora problem. Framkomligheten och bussparkeringarna är våra stora utmaningar, sa Mikael Ineman.

Roger Mathiasson från Interbus är också styrelseledamot i Stockholms läns bussbranschförening. Även han tog upp kryssningsfartygen.

– En vanlig kryssningsdag opererar omkring 150 bussar i kryssningstjänst i Stockholm. De kör inte bara sightseeing, utan också transfers för alla kryssningsresenärer som shoppar i Stockholm och spenderar mycket pengar, sa Roger Mathiasson.

– När bussparkeringar försvinner måste bussarna köra runt istället för att stå stilla. Det är inte bra för miljön. Men det skapar också problem eftersom vi och våra förare måste följa strikta kör- och vilotidsregler.

– Tidigare fanns på Malmskillnadsgatan parkering för ett tiotal bussar. Nu är den borta och bussarna kör runt, runt…

Eva Hammar Kivinen från Trafikkontoret i Stockholm kunde dock lämna ett litet positivt besked om bussparkeringen på Rålambshovsleden. Den nuvarande parkeringen har fått mycket kritik, bland annat för att p-platserna är för smala. Nu ska parkeringen flyttas till andra sidan Rålambshovsleden.

Björn ”Nalle” Roos från Interbus körde rundturen.

– Det har blivit mycket svårare med framkomligheten i Stockholm.  Man står mer stilla än rullar. Jag saknar också parkeringsplatser eftersom vi har ett regelverk att följa med raster och vilotider.

– Dessutom behöver vi bussförare också kunna äta lunch, men det missar vi ofta. Istället blir det tekniska pauser för att klara kör- och vilotidsreglerna…

Flera av bussbranschens företrädare uttryckte också oro för trafiksituationen på Blasieholmen, inte minst med tanke på det kommande Nobelmuseet. Redan idag kan det vara mycket besvärligt för turistbussarna, framhöll Oscar Carheden från Strömma Turism & Sjöfart.

– Ofta måste vi lämna våra resenärer långt från den plats dit man egentligen tänkt sig, exempelvis skärgårdsbåtarna på östra Blasieholmen. Hovslagargatan är väldigt trång. Och hur blir det med logistiken när Nobelmuseet kommer?

Lars-Göran Jansson från trafikkontoret öppnade för att det kan bli möjligt i framtiden  att öppna för turistbussar i en del busskörfält. Efter semestrarna ska det komma en rapport och förhoppningsvis ett försök. Om det går bra så…

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)