Intresset för bussturismen, dess betydelse, möjligheter och problem är svalt bland Stockholmspolitikerna. När Stockholms läns bussbranschförening på onsdagen bjöd in Stockholms trafikpolitiker till en bussrundtur i centrala Stockholm tackade en enda politiker ja – Susanne Lund(S), ledamot i kommunens trafiknämnd.
Det var tredje året som Stockholms läns bussbranschförening arrangerade rundturen och varje gång har Stockholmspolitikernas intresse varit lika svalt. Och förutsättningarna för turistbussarna har knappast blivit bättre under de senaste åren.
– Nej, snarare har det blivit besvärligare, suckade Göran Forssén, sekreterare i bussbranschföreningen.
Han konstaterade att framkomligheten är viktig för att bussen ska upplevas som ett attraktivt alternativ.
– I Stockholm är det besvärligt för alla bussar, men i synnerhet för turist- och beställningstrafiken. Mycket skulle vara vunnet om vi fick använda busskörfälten i innerstan och om parkeringsmöjligheterna för turist- och beställningstrafiken skulle bli lite bättre.
Med på rundturen var, förutom företrädare för såväl Sveriges Bussföretag och länsts bussbranschförening, även företrädare för trafikkontoret i Stockholms stad och Visit Stockholm.
Kryssningsindustri
Deltagarna fick en rad konkreta exempel på svårigheter för turistbussarna i Stockholm. Göran Forssén pekade på Vasabron, från Tegelbacken till Gamla Stan.
– Här är högsta tillåtna bruttovikt tolv ton. Men SL-bussarna har dispens, och en fullsatt ledbuss väger 28 ton. Ingen turistbuss kommer i närheten av det, men vi får inte köra där. Det är ett stort problem när vi kör våra gäster, inte minst när det gäller kryssningspassagerare.
Och kryssningsindustrin är en stor och växande näring i Stockholm – som är helt beroende av turistbussarna.
Mikael Ineman driver Viatour Group och sitter i styrelsen för Stockholms läns bussbranschförening. Han pekade på att Stockholm i år sätter nytt kryssningsrekord med 270 anlöp och omkring 650 000 kryssningspassagerare.
– Samtidigt har vi rekordmånga vägarbeten i Stockholm. Vi måste ha ett närmare samarbete mellan bussnäringen och Stockholms stad när det gäller framkomligheten och bussparkeringarna. När man stänger av Gustav Adolfs Torg för evenemang får vi mycket stora problem. Framkomligheten och bussparkeringarna är våra stora utmaningar, sa Mikael Ineman.
Roger Mathiasson från Interbus är också styrelseledamot i Stockholms läns bussbranschförening. Även han tog upp kryssningsfartygen.
– En vanlig kryssningsdag opererar omkring 150 bussar i kryssningstjänst i Stockholm. De kör inte bara sightseeing, utan också transfers för alla kryssningsresenärer som shoppar i Stockholm och spenderar mycket pengar, sa Roger Mathiasson.
– När bussparkeringar försvinner måste bussarna köra runt istället för att stå stilla. Det är inte bra för miljön. Men det skapar också problem eftersom vi och våra förare måste följa strikta kör- och vilotidsregler.
– Tidigare fanns på Malmskillnadsgatan parkering för ett tiotal bussar. Nu är den borta och bussarna kör runt, runt…
Eva Hammar Kivinen från Trafikkontoret i Stockholm kunde dock lämna ett litet positivt besked om bussparkeringen på Rålambshovsleden. Den nuvarande parkeringen har fått mycket kritik, bland annat för att p-platserna är för smala. Nu ska parkeringen flyttas till andra sidan Rålambshovsleden.
Björn ”Nalle” Roos från Interbus körde rundturen.
– Det har blivit mycket svårare med framkomligheten i Stockholm. Man står mer stilla än rullar. Jag saknar också parkeringsplatser eftersom vi har ett regelverk att följa med raster och vilotider.
– Dessutom behöver vi bussförare också kunna äta lunch, men det missar vi ofta. Istället blir det tekniska pauser för att klara kör- och vilotidsreglerna…
Flera av bussbranschens företrädare uttryckte också oro för trafiksituationen på Blasieholmen, inte minst med tanke på det kommande Nobelmuseet. Redan idag kan det vara mycket besvärligt för turistbussarna, framhöll Oscar Carheden från Strömma Turism & Sjöfart.
– Ofta måste vi lämna våra resenärer långt från den plats dit man egentligen tänkt sig, exempelvis skärgårdsbåtarna på östra Blasieholmen. Hovslagargatan är väldigt trång. Och hur blir det med logistiken när Nobelmuseet kommer?
Lars-Göran Jansson från trafikkontoret öppnade för att det kan bli möjligt i framtiden att öppna för turistbussar i en del busskörfält. Efter semestrarna ska det komma en rapport och förhoppningsvis ett försök. Om det går bra så…
Lämna ett svar