Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Västtrafik ökar nästa år

Västtrafik utökar trafikutbudet nästa år. Foto: Västtrafik.

Västtrafik utökar trafikutbudet nästa år. Foto: Västtrafik.

Västtrafik ska satsa 60 miljoner kronor på ny och utökad kollektivtrafik nästa år. Målet är att öka resandet med två miljoner resor. Allt enligt den trafikplan för 2018 som Västtrafiks styrelse nu har klubbat. Det blir både mer busstrafik och tätare spårvägsturer.

– Httills i år har resandet ökat med åtta procent. Det gör att vi ligger bra till för att nå målet om att fördubbla resandet till 2025. Nu satsar vi vidare för att förbättra vår service och locka fler att resa tillsammans med oss, säger Lars Holmin (M), styrelseordförande Västtrafik.

Ett prioriterat område i trafikplanen är att säkra framkomligheten i Göteborg under de pågående och kommande stora byggprojekten i staden.

Flera nya linjer och förstärkningar presenteras i trafikplanen. I spårvagnstrafiken blir det fler turer på linjerna 2, 4, 6 och 9. I Göteborgs stadstrafik får bland annat busslinje 25, 50 och 60 tätare trafik. Flera expressbusslinjer förstärks också, bland annat svart, blå, och röd. För att underlätta pendling mellan Alingsås och Göteborg startas den nya linjen Alingsåssnabben. I färjetrafiken blir det fler förbindelser mellan södra skärgården och Göteborg under kvällstid och vid vintertidtabell.

En ny linje kommer att köra mellan Landvetter resecentrum och Landvetter flygplats varje kvart under högtrafik. Detta för att förstärka de lokala resmöjligheterna när flygplatsområdet expanderar.

I tågtrafiken blir det bland annat fler avgångar på Kungsbackapendeln, likaså på Alingsåspendeln som förstärks med en extra avgång. I Skaraborg får tågtrafiken mellan Skövde och Göteborg utökad helgtrafik.

I Fyrbodal kommer det bland annat bli bättre förbindelser till Överby köpcentrum och i Borås får stadstrafiken fler turer kvällstid. I Lidköping utökas stadstrafiken med flera nya linjesträckningar.

Taggat som: ,

1 kommentar »

  1. NÄR ska politiker och andra ansvariga förstå att HELA REGION STOCKHOLM behöver en översiktlig trafik-organisation och dito planering som i Skåne och Västra Götaland? I Göteborg satsar man på fler turer och hållplatser, i Stockholms busstrafik tvärtom! Helt fel tänkt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)