Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny framhjulsdriven elbuss premiärvisas på Busworld

Premiär på Busworld i Kortrijk: Mellor´s Orion E, framhjulsdriven elbuss med genomgående lågt, plant golv. Här i vänstertrafikutförande.

Premiär på Busworld i Kortrijk: Mellor´s Orion E, framhjulsdriven elbuss med genomgående lågt, plant golv. Här i vänstertrafikutförande.

Nyheterna på årets upplaga av den stora bussmässan Busworld i Kortrijk verkar bli fler än på länge. Nu är det klart att världens första äkta låggolvsbuss med enbart eldrift får sin Europapremiär på mässan. Fast egentligen har bussen, Orion E, redan haft en smygpremiär när den häromveckan presenterades på Orust av BK Invest som är svensk representant för Mellor.

Den buss som Mellor komer att visa på Busworld är en helt elektrisk extonsitsig buss med genomgående låggolv. Inredningen och dörrar anpassas till kundens önskemål. Som mest kan bussen ta upp till fyra rullstolar, antingen med insteg på sidan eller genom en dubbeldörr bak.

Det genomgående plana låggolvet och den flexibla inredningen nås genom att den eldrivna bussen är framhjulsdriven vilket innebär att man slipper såväl drivaxel som bakre differrential som stjäl golvyta i passagerarutrymmet. Bakhjulsupphängningen är individuell.

Den brittiska busstillverkaren, en del av Woodall Nicholson Group, räknar med att i normal trafik nå en räckvidd på 160 kilometer per laddning, i vissa fall mer. Laddtiden för litiumjonbatterierna uppges till 100 minuter, men som alternativ kan bussen fås för snabbladdning. Maxfarten är 90 km/tim.

Mellor räknar med att leverera de första Orion E mot slutet av det här året. Man ser också framför sig en marknad för Orion E som varubil för paketdistribution i städer.

Orion E är 2,2 meter bred, 7,48 meter lpång och 2,65 meter hög. Hjulbasen är 4,89 meter och bruttovikten 5 ton.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)