
Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M): Nybyggaravtal kan göra att nya bostadsområden kan få fler bussar tidigare. Foto: Ulo Maasing.
Alliansen i Stockholms läns landsting vill införa vad man kallar nybyggaravtal så att kollektivtrafiken kommer igång i nya bostadsområden mycket tidigare än idag. Avtalen skulle göra det möjligt att få kollektivtrafik i nya områden på ett tidigt stadium, innan invånarantalet är tillräckligt stort för att SL ska börja köra där.
– Idag ser vi att kollektivtrafiken inte finns med från start för att invånarna inte finns där, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) till lokaltidningen Mitti.
– De som tjänar pengar på bostäderna är ju byggbolagen och kan vi köra kollektivtrafik tidigt så är det ju en vinst för dem. Det här handlar inte om att äga. SL söker medfinansiering från byggbolag och kommuner för att köra tätare trafik. De finansierar i början och sedan trappar deras deltagande av.
Den trafik Tamsons syftar på är främst busstrafik. Han menar att nybyggaravtal skulle vara en vinst för alla: landstinget, byggbolagen och kommunerna.
Mats Rönnbo, utvecklingschef på byggföretaget Skanska, säger till mitti att Skanska gillar tanken på nybyggaravtal. Skanska skulle se det som värdefullt att kunna erbjuda kollektivtrafik tidigt i nya områden.
– Vi gör kontinuerliga undersökningar och det våra kunder skattar som viktigast är kollektivtrafik. Det slår högre än grönytor och annat.
Det gäller dock att hitta ett sätt att finansiera trafiken.
– Någon ska ju betala också. Men det finns ju en betalningsvilja i det också, säger Mats Rönnbo till mitti.
Trafiknämnden i Stockholms läns landsting ska nu undersöka intresset för nybyggaravtalen och försöka hitta ett par pilotprojekt.
Lämna ett svar