Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökad försäljning, minskad lönsamhet för största busstillverkaren

En av de order som Dimler Buses fick under andra kvartalet avsåpg 80 Mercedes-Benz Conecto ledbussar till Warszawa. Foto: Daimler Buses.

En av de order som Dimler Buses fick under andra kvartalet avsåpg 80 Mercedes-Benz Conecto ledbussar till Warszawa. Foto: Daimler Buses.

Europas största busstillverkare, Daimler Buses, ökade antalet sålda bussar med åtta procent under det andra kvartalet,  jämfört med samma period förra året. Samtidigt försvagades rörelseresultatet kraftigt. Det framgår av Daimlerkoncernens kvartalsrapport som presenterades på onsdagsmorgonen. I Daimler Buses ingår Mercedes-Benz och Setra bussar.

Totalt sålde Daimler Buses under det andra kvartalet 7500 enheter, en ökning med 8 procent jämfört med samma tid 2016. I EU30 (EU-länderna samt Schweiz och Norge) sålde man 2 200 kompletta bussar och chassier från Mercedes-Benz och Setra, en minskning med två procent.

På sin tyska hemmamarknad förstärkte Daimler Buses sin position med en tolvprocentig försäljningsökning. I Latinamerika ökade också försäljningen kraftigt, från 3 000 till 3 400 busschassier, medan den turkiska marknaden mer än halverades, från 300 till 140 sålda bussar.

Omsättningen ökade något till 1,2 miljarder euro (cirka 11,5 miljarder SEK), medan rörelseresultatet sjönk från 88 miljoner euro det andra kvartalet i fjol till årets 64 miljoner euro (ca 612 miljoner SEK).

Daimler Buses räknar med att bussmarknaden inom EU30 kommer att öka något jämfört med år 2016, samtidigt som man räknar med att nergången i Latinamerika har planat ut och kommer att vändas till en svag ökning under året.

Totalt räknar Daimler Buses med att nå en betydande ökning av antalet sålda enheter och en liten förbättring av rörelseresultatet i år.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)