För att lyckas med att skapa en bra mobilitet för människor på landsbygden krävs att de ansvariga noga kartlägger målgrupper och deras behov, samordnar färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts samt marknadsför nya projekt på ett tydligt sätt. Det konstaterar VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, i en ny studie.
Bakgrunden är att VTI av regeringen har fått i uppdrag att studera vad som krävs för att öka resandet med kollektivtrafiken på landsbygden. Lösningarna ska dessutom vara effektiva och innovativa.
– En slutsats är att anropsstyrd eller flexibel kollektivtrafik kan fungera för att möta de olika mobilitetsbehov som finns. Förutsättningen är att den anpassas till tider på dygnet då befolkningen vill resa. Detta ställer dock krav på kunskap om invånarnas behov, säger Jessica Berg, forskare på VTI.
Det som behövs är enligt studien en samordning av färdtjänst, allmän kollektivtrafik och skolskjuts, Vidare krävs det att de ansvariga definierar vilka man vill nå med kollektivtrafik och vilka behov dessa personer har. Nya projekt måste också marknadsföras.
Vem skickar den studien till Daniel Helldén, Kristoffer Tamsons och Keolis, som tycks leva i en annan verklighet än bussresenärerna i Storstockholm? Vi vill ha fler hållplatser och tätare turer, inte tvärtom.