I helgen blev Värnamo elektriskt. Sedan i lördags körs all tätortstrafik i Värnamo med elektrifierade bussar, vilket än så länge är unikt i Sverige. Vid invigningen i lördags medverkade företrädare för Jönköpings Länstrafik och Värnamo kommun samt centerpartiledaren Annie Lööf.
– Trafikstarten är ännu ett viktigt steg för alla oss som arbetar för en renare, tystare stadsmiljö och en attraktivare kollektivtrafik. Tillsammans med Värnamo kommun och Jönköpings Länstrafik går vi i bräschen för framtidens kollektivtrafik, säger Martin Spjern, Key Account Manager Nordic på Volvo Bussar som har levererat de nya tätortsbussarna.
Bakom satsningen på eldriven kollektivtrafik i Värnamo står Värnamo kommun och Jönköpings Länstrafik.
Elektrifieringen av Värnamos stadstrafik ska bidra till en attraktivare kollektivtrafik och en bättre stadsmiljö med mindre buller och bättre luftkvalitet. Samtidigt ska turtätheten ökas och tillgängligheten förbättras, bland annat genom en helt ny bussgata. Målet är att fyrdubbla antalet resor med kollektivtrafiken under en treårsperiod. Laddstationen till de nya bussarna har levererats av ABB.
– Vi är glada att kunna göra den här satsningen då det visar på de möjligheter som finns att ligga i framkant vad gäller teknik även om man befinner sig utanför de tre storstadsregionerna säger Rune Backlund (C), regionråd.
Var kommer all el ifrån? Hur kommer den in i kontakterna och batterierna? Är allt gratis, eller?
Ibland får man känslan av att el i transportfordon är en naturprodukt, fri att använda utan kostnad. Men både den som går, cyklar eller seglar har utgifter – för skor, hoj eller segel. Kostnaderna för att framställa el och att kunna använda den borde redovisas tydligt. Gärna med jämförelser. Till exempel: Vad kostar en elbuss och en biodieselbuss totalt per mil, allt inräknat? Tillverkning av batterier lär ju inte vara helt miljövänligt.