Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hjulet är uppfunnet – igen

Hjulet uppfunnet på nytt. Eller snarare hjulet med navmotor. Foto: Ulo Maasing.

Hjulet uppfunnet på nytt. Eller snarare hjulet med navmotor. Foto: Ulo Maasing.

Tyska Ziehl-Abegg lanserar nu en ny generation av sin navmotor ZAWheel. Den förra generationen hade breda enkelhjul, Super Single, på drivaxeln men nu kommer Ziehl-Abegg även med tvillinghjul.  ”Vi har lyssnat och tagit till oss förslag från lokaltrafikföretag och bussoperatörer och använt dem i den nya generationens ZAWheel,  säger Ziehl-Abeggs styrelseordförande Peter Fenkl. Bland de elbusstillverkare som använder företagets navmotorer finns svenska Hybricon.

Ralf Arnold, vd för Ziehl-Abegg Automotive. Foto: Ulo Maasing.

Ralf Arnold, vd för Ziehl-Abegg Automotive. Foto: Ulo Maasing.

– Vi har utvecklat vårt ZAWheel med tanke på minsta möjliga energiförbrukning och därför valt att satsa på ett brett hjul, säger Ralf Arnold, vd för Ziehl-Abegg Automotive.

– Anledningen är att Super Single är mer energieffektivt. Men flertalet operatörer har tvillinghjul på bakaxeln på sina bussar och om vi erbjuder tvillinghjul behöver de bara ha en däcktyp i lager.

Ziehl-Abegg har också utvecklat sina navmotorer så att de kan fås med två olika effektivivåer, den ena som mest 17 500 Nm drivmoment, den andra på 9 000 Nm drivmoment.

– Det gör att vi kan svara upp m,ot individuella behov hos olika operatörer beroende på topografin där de kör, om den är plan mark eller bergig.Drivmomentet på 17 500 Nm gör att motorerna nu kan anv ändas även på ledbussar med bara en drivaxel.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Busworld, Internationellt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)