Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Koll på bussen i molnet

Den här bussen finns både på marken och i molnet. Foto: Ulo Maasing.

Den här bussen finns både på marken och i molnet. Foto: Ulo Maasing.

Nu kan Östgötatrafikens resenärer hålla koll på bussen tack vare molnet. Resenärerna kan få exakt reseinformation från Östgötatrafiken och genom att veta bussens exakta position har resenären större möjlighet att förstå vad som händer och kan fatta beslut om sin fortsatta resa. Det molnbaserade realtidssystem som Östgötatrafiken använder för alla sina bussar och spårvagnar omfattar cirka 300 bussar och 25 spårvagnar.

Vid kollektivtrafikbarometerns senaste mätning var 53% av resenärerna nöjda med reseinformationen från Östgötatrafiken. Det var bäst i Sverige, men på Östgötatrafiken är man inte nöjd.

– Vi har mycket mer som vi vill göra, ska göra och kommer att göra för att förbättra informationen till våra resenärer. Det är viktigt att våga att nyttja den teknik som finns och använda den information som vi har tillgång till. När man ökar informationen till resenärerna så måste man presentera den på olika sätt så att alla har möjlighet att ta till sig den. Det är även viktigt att hela tiden bekräfta informationen så att resenären känner att man kan lita på att den, säger Albert Gunnarsson systemintegratör på Östgötatrafiken.

Nu görs alla data för kollektivtrafiken som tidtabeller realtidsinformation, bussens faktiska positioner och resenärsinformation i molnet och kan kombineras på olika sätt för att skapa nya tjänster till resenärerna.

Ett exempel på en sådan tjänst är den nya, interaktiva kartan på Östgötatrafikens hemsida. Här kan resenären se exakt vart bussen befinner sig i kombination med realtidssystemets prognoser. Bussens position uppdateras varje sekund, vilket ger resenären exakt information i realtid.

Det system som Östgötatrafiken använder är Hogia TransitCloud.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)