Kanske är det huvudmännen som ska äga bussarna i framtiden? Eller finns det andra, nya affärsmodeller som löser frågan om hur möta ny teknik och ändrad infrastruktur i framtidens busstrafik? Det undrade norska Ruters Kåre Riseng när han pratade på temat flexibla fordonsflottor på den internationella kollektivtrafikunionen UITP: busskonferens på Busworld i Kortrijk på tisdagen.
Ruter är huvudman för kollektivtrafiken i Oslo och Akershus, det vill säga den norska motsvarigheten till SL, alltså Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting. Ruter står inför en omfattande satsning på elbussar, liksom på självkörande, autonoma, fordon.
Kåre Riseng redogjorde för Ruters analyser av framtida utmaningar med en busstrafik som baseras på autonoma fordon och klimatsmarta drivmedel.
Samtidigt poängterade han att den snabba tekniska utvecklingen inom bussbranschen delvis ställer dagens upphandlingsmodeller med 10-12 år långa kontrakt för att hinna skriva av bussarna och inte slösa med gemensamma resurser kommer att behöva modifieras om kollektivtrafiken som helhet ska kunna utvecklas i takt med samhället.
Han välkomnade inspel och tankar från branschen och såg fram emot en intensiv och levande diskussion i frågan kommande år.
Under 2016 genomfördes 350 miljoner resor i den trafik Ruter ansvarar för.
Det finns en möjlighet att huvudmannen både äger och driver trafiken i egen regi. Då man framöver kommer att förbjuda företagen att använda bussarna till annat än linjetrafik.
Därmed kommer det att bli ointressant att lägga anbud på trafiken då man inte kan använda bussarna till beställningstrafik under helgerna.