Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

VDL tar själv över den nordiska bussmarknaden

Elektrifieringen av busstrafiken är en av anledningarna till att busstillverkaren VDL tar över i egen regi i Norden. Foto: VDL.

Elektrifieringen av busstrafiken är en av anledningarna till att busstillverkaren VDL tar över i egen regi i Norden. Affären blev klar på den pågående bussmässan Busworld.  Från vänster: Anders Lundström, Marcel Jacobs (VDL), Alan Björk, Henk Coppens (VDL), Tomas Byberg samt Theo Toussaint (VDL) Foto: VDL.

Den holländska busstillverkaren VDL Bus & Coach tar i egen regi över försäljning och eftermarknad av VDL bussar i Sverige, Finland och Norge. Idag är Björks & Byberg majoritetsägare i VDL Bus & Coach Nordic, med VDL i Holland som minoritetsägare. I samband med Busworld i Kortrijk har parterna enats om att VDL i Holand ska ta över aktierna från Björks & Byberg och att affären ska vara avslutad innan årsskiftet.

VDL Bus & Coach Nordic sysselsätter idag cirka 60 medarbetare.

Affären är, säger man på VDL i Holland, en logisk följd av företagets strategi att vara direkt närvarande på de viktigaste bussmarknaderna i Europa. Så sent som i förra veckan meddelade VDL att man skulle etablera ett eget dotterbolag i Spanien under hösten.

En viktig anledning till att VDL vill vara direkt engagerat i de nationella marknaderna är elektrifieringen av busstrafiken.

– För att vara en partner i omställningen till nollemissionstrafik och kunna erbjuda våra kunder kompletta lösningar, även när det gäller turistbussar, är det avgörande att VDL själv finns i omedelbar närhet av våra kunder, säger Henk Coppens, vd för VDL Bus & Coach.

Björks & Byberg ägs av Alan Björk, Tomas Byberg, Anders Lundström och Michael Wikström.

– Övergången från diesel till el går hand i hand med komplexa avtal, exempelvis när det gäller laddinfrastruktur. Det kräver åtskilligt med kunskaper som VDL har i företaget, säger Alan Björk.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)