Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

51 nya bussar till Arriva i Storstockholm

Arriva köper 51 nya bussar för trafik i norra Storstockholm. Foto: Arriva.

Arriva köper 51 nya bussar för trafik i norra Storstockholm. Foto: Arriva.

Den tyska busstillverkaren MAN stärker sin ställning i Storstockholm när bussoperatören Arriva förnyar sin bussflotta i norra Storstockholm. Fram till och med midsommar 2018 kommer 45 nya låggolvade ledbussar och sex boggibussar att sättas i trafik på vägarna i Norrort och Råsta. Samtidigt fasar företaget ut motsvarande antal äldre bussar.

– En viktig komponent i beslutet att uppgradera vår fordonsflotta var att förbättra bekvämligheten för både förare och resenärer, säger Per-Eric Bjurenborg, direktör division buss på Arriva.

Bland detaljerna är att förarstolen både kan värmas upp eller kylas ner efter behov. De nya bussarna är utrustade med full AC, trådlöst nätverk och USB-uttag där resenärerna kan ladda sina elektroniska enheter. Sätena är bekvämare och bussarna i Norrort är försedda med säkerhetsbälten.

– De nya boggibussarna är också utrustade med en 360-kamera som gör att föraren kan se vad som händer på bussens alla sidor. Det underlättar för den som kör samtidigt som det ökar säkerheten för resenärer och omgivande trafik,  berättar Per-Eric Bjurenborg.

De nya bussarna kommer att fördelas mellan depåerna i Täby och Råsta (Sundbyberg). Täby får 25 bussar av märket MAN och just nu förhandlas det om de övriga 20 bussarna till Råsta med olika leverantörer.

– Det vi är extra stolta över är att bussarna är anpassade för synskadade, säger Per-Eric Bjurenborg.

Bussarna har fått en så kallad synstolpe vid utgångarna. Stolpen är räfflad och det framgår därför tydligt var i fordonet utgången är placerad. Dessutom är insteget belyst, vilket minskar risken för att någon ska råka snubbla vid påstigning. Insteget är även uppvärmt för att snabbt torka upp regn och slask som annars riskerar att göra bussgolvet halt.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)