Anna Grönlund, vice vd och branschchef i Sveriges Bussföretag har valts till vice ordförande i den internationella vägtransportunionen IRU:s passagerarkommitté. IRU företräder både buss- och lastbilsföretag över hela världen även om tyngdpunkten framförallt på bussföretagssidan finns inom Europa. Valet skedde på IRU:s årsmöte i Génève på torsdagen.
IRU är idag delad i två områden, gods- och passagerartransporter som vardera har egna styrelser och kansliresurser. Passagerarsidan är i sin tur uppdelad i en buss- respektive taxisektor. IRU är också som organisation av EU-kommissionen utsedd som officiell social part, vilket innebär att man regelbundet samråder med de europeiska fackförbunden inom EU.
– Jag är väldigt glad över att blivit framröstad av våra systerorganisationer i hela världen. Posten som vice ordförande ger svenskt bussbransch möjlighet till en starkare röst framförallt inom EU, säger Anna Grönlund.
Hon framhåller att för den svenska bussbranschens del är IRU en viktig organisation i sin egenskap av social partner, där Annika Nordin företräder svenska bussföretag (bussarbetsgivare). Organisationen är också viktig för att påverka EUs politik, då IRU har ett eget kontor med experter på plats i Bryssel som bevakar och påverkar EUs beslutsprocesser rörande bussfrågor.
Fokus för IRU har fram till nu legat på frågor som berör kommersiell linjetrafik samt turist- och beställningstrafik. IRU har ett starkt namn i EU-sammanhang och organisationen är väl känd. Till stöd i lobbyarbetet har IRUs passageraravdelning en kommitté med medlemsföreträdare från EUs medlemsländer, CPT. Här finns Sveriges Bussföretags Anna Grönlund.
Vid torsdagens årsmöte vid IRUs årsmöte i Génève valdes hon till ny vice ordförande för CPT, tillsammans med tyska bussförbundet BDOs förbundsdirektör Christiane Leonard, som sedan ett antal år haft denna roll i IRU. Till ny ordförande valdes Jos Sales, ordförande i Luxemburgs bussbranschförbund.
– För Sveriges Bussföretags del är det viktigt att ha starka allianser på EU-nivå. Särskilt nu, när den europeiska bussmarknaden är stadd i förändring. Fram till 2020 ska EUs kollektivtrafikmarknad öppnas för konkurrens på samma sätt som vi har i Sverige. Det påverkar dagens centraleuropeiska modell med busstrafikföretag som kör trafik i egen regi utan konkurrensutsättning.
– Det får också effekter på angränsande marknader, som kommersiell linjetrafik samt turist- och beställningstrafik då förändringar bland dagens bussföretag inom EU säkerligen kommer förändra strukturer på samma sätt som det gjorde när Sverige omreglerades med start på 80-talet. Vi behöver följa den här utvecklingen noga, säger Anna Grönlund.
Lämna ett svar