Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Biljättar tampas om att få köra kollektivtrafik som alternativ till buss

Ford har etablerat sin transporttjänst Chariot i fyra städer i USA. Nu siktar man in sig på Europa och blir en direkt konkurrent till busstrafik i större städer. Foto: Ford.

Fordonstillverkaren Ford tar upp fighten med såväl traditionell kollektivtrafik som med taxi, Uber och andra appbaserade transporttjänster. Häromåret etablerades minibusstjänsten Chariot i San Francisco och finns nu i flera andra nordamerikanska städer. Förra året köptes Chariot av Ford. Nu är siktet inställt på Europa med start i London. Samtidigt vill Daimler (Mercedes-Benz m fl) etablera en konkurrerande tjänst i den brittiska huvudstaden.

Till skillnad från tjänster som Uber och Lyft (Ubers främste konkurrent i USA) är Chariot mer likt traditionell busstrafik. Man använder sig av 15-sitsiga minibussar och kör fasta linjesträckningar, men passagerarna bokar och betalar sin resa via Chariots app. Den huvudsakliga marknaden är arbetsresor, men Chariot erbjuder även andra resor samt beställningstrafik när man har fordon tillgängliga.

Med hjälp av appen kan Chariot dessutom få in data som visar resmönster och hur väl eller illa befintlig kollektivtrafik svarar upp mot människors resbehov. Kunder kan också via Chariots hemsida anmäla önskemål om linjesträckningar. När tillräckligt många har anmält sig etablerar Chariot en linje.

Priserna är konkurrenskraftiga gentemot den vanliga kollektivtrafiken, i synnerhet som resenären alltid är garanterad en sittplats på den tur vederbörande anmäler sig till via appen.

I San Francisco finns både enkelbiljetter och flera typer av månadsbiljett. Obegränsat resande under en månad kostar 119 dollar (1000 SEK), obegränsat lågtrafikresande kostar 89 dollar och enbart resor i morgonrusningen kostar 69 dollar för en månad. Den senare biljetten bygger på att många resenärer är mindre stressade och reser med vanlig kollektivtrafik efter jobbet.

En enkelbiljett kostar i San Francisco 5 dollar i rusningstid (42 SEK) och 3,80 dollar i lågtrafik (32 SEK). Dessutom finns paket om 10, 50 och 95 dollar att köpa.

Först ut var San Francisco och nu finns Fords Chariot även i Seattle, Austin och New York.

Och nu siktar man på en europeisk expansion med start i London. Även om man inte direkt säger sig vilja konkurrera med den ordinarie busstrafiken konstaterar man att Londons bussar nu tappar resenärer därför att busstrafiken är så långsam att passagerarna börjat överge den. Där kan Chariot bli ett alternativ, i synnerhet som Chariots linjer bygger direkt på människors resmönster.

För att få köra igång måste dock Chariot få tillstånd av Transport for London, som inte bara är huvudman för kollektivtrafiken i huvudstaden utan också utfärdar licenser för taxitrafik och annan persontrafik. Våldsamma protester kan påräknas från såväl taxi som Uber och andra som ser sin marknad hotas.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)