Andelen förnybara drivmedel inom den regionala och lokala kollektivtrafiken uppgick i fjol till 82 procent. Det är en ökning med fyra procentenheter på ett år och en fördubbling sedan 2009, visar öppna jämförelser av miljöarbetet i landsting och regioner som på onsdagen publicerades av Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.
Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik har som mål att minst 90 procent av kollektivtrafikens persontransportarbete ska baseras på fossilfri energi senast år 2020. Det målet kan komma att nås i förtid.
Takten i kollektivtrafikens omställning till förnybara drivmedel är hög. Biodiesel och biogas utgör idag basen i de biobaserade drivmedel som försörjer kollektivtrafiken. Fyra av länen har över 90 procent förnybara drivmedel. Ytterligare sex har över 80 procent.
Ökningen av förnybar energi och biodrivmedel omfattar nu samtliga län. De tre storstadslandstingen står för två tredjedelar av den totala energianvändningen inom kollektivtrafiken i Sverige och har därför stor inverkan på användningen av förnybar energi. De har runt 85 procent förnybara drivmedel.
De jämförelser som SKL publicerade på onsdagen omfattar nyckeltal för energiförbrukning, antibiotikaförskrivning, ekologiska livsmedel, medicinska gaser, förnyelsebara bränslen i kollektivtrafiken och avfall. De ger en bred bild av miljöarbetet i landsting och regioner. Tillsammans med jämförelserna ger SKL flera goda exempel på hur landsting och regioner använder sig upphandlingar till nytta för miljö och klimat.
Lämna ett svar